Zoete koek moet je met een korreltje zout nemen

Zoete koek neem ik altijd met een korreltje zoutKen je foodwatch? Het is een organisatie die opkomt voor het recht van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. foodwatch stelt misstanden aan de kaak en lobbyt bij de Nederlandse overheid voor oplossingen die consumenten echt beschermen. Ik vind het een goede zaak dat er een organisatie als foodwatch is. Natuurlijk hebben we onze eigen verantwoordelijkheid, moeten we ons zelf verdiepen in wat goed is en wat niet, maar hoe lastig wordt het bijvoorbeeld als sommige zaken niet verplicht op etiketten van producten hoeven te staan, zodat je het als consument dus niet kunt checken?

Laatst ontving ik deze tekst van foodwatch die ik je niet wil onthouden:

“foodwatch maakt zich grote zorgen over de invloed van de voedselindustrie op onze wetgeving. Er wordt op grote schaal gelobbyd om wetten, die consumentenrechten en -informatie borgen, onderuit te halen. Lobbyen is in Brussel een miljardenindustrie; er zijn 40 lobbyisten op 1 Europarlementariër. Dit is een ondermijning van de democratie, waarin burgers zouden moeten bepalen wat er gebeurt. Wij noemen dit een lobbycratie.

De macht van de industrie in Brussel :
•    Er lopen wel 30.000 lobbyisten rond in Brussel. Hiermee behoort Brussel tot de grootste
•    lobbycentra ter wereld.
•    Ongeveer tweederde daarvan werkt voor de industrie, waaronder de voedselindustrie.
•    Dat levert de volgende verhouding op: 40 lobbyisten op 1 Europarlementariër.
•    Bijna 75% van wetgeving wordt naar schatting door lobby beïnvloed.

Een recent onderzoek noemt ontransparante lobby één van de grootste corruptierisico’s in Europa. Risico’s op belangenverstrengeling zijn aanzienlijk; consumenten worden onvoldoende beschermd. Dat hier geen sprake is van democratie, maar lobbycratie, mag duidelijk zijn.

Drie voorbeelden van waar het mis ging:
De industrie lobbyt al jaren met succes voor zelfregulering. Ze reageren allergisch op elk voorstel tot wet- en regelgeving die het voor consumenten makkelijker zou maken om gezonde voedselkeuzes te maken. Hier drie voorbeelden van wetgeving die gunstig was voor consumenten, maar door industrie werd gedwarsboomd:

1. De lobby tegen het verkeerslichtsysteem
Uit onderzoek van het NCRV-programma ‘Altijd Wat’ bleek dat maar liefst 90 procent van de ondervraagden voorstander was van de invoer van het verkeerslichtsysteem, dat in één oogopslag laat zien of een voedingsmiddel veel, gemiddeld of weinig suiker, zout, en (verzadigd) vet bevat. Veel producten met gezondheids- en voedingsclaims die een verantwoorde indruk wekken, zoals ‘vetvrij’ of ‘minder suiker’ zouden door dit systeem door de mand vallen. In een jarenlange lobbycampagne besteedde de voedselindustrie 1 miljard Euro om de introductie van dit systeem te voorkomen. Het gevolg? Géén verkeerslichtensysteem.

2. De lobby tegen leesbare etiketten
De voedselindustrie probeert al jaren de lettergrootte op etiketten zo klein mogelijk te houden. Onlangs stelde de Europese Commissie voor om een lettergrootte van 3 millimeter in te voeren. Dankzij lobby van de industrie is de verplichtte grootte nu 1.2 millimeter. In Duitsland en Zwitserland hangen sommige supermarkten zelfs vergrootglazen aan hun winkelkarretjes: vooral voor oudere mensen zijn etiketten nagenoeg onmogelijk te lezen.

3. De lobby tegen verbeterde herkomstetikettering vlees in bewerkte producten
Eet je vlees? Het vlees in een bitterbal kan komen uit Nederland, uit Spanje, of bijvoorbeeld uit Zuid Amerika. Het varkensvlees in een knakworst kan uit vlees uit verschillende landen bestaan – we weten het niet. Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 90% van de Europese consumenten graag willen weten waar het vlees vandaan komt; waar dieren worden geboren, verwerkt, en geslacht. In februari 2015 stemde het Europees Parlement voor een resolutie die erin voorzag dat verwerkt vlees, zoals knakworsten, lasagne of kipnuggets, in de toekomst voorzien moeten worden van een herkomstlabel. Ook dit initiatief is gesneuveld vanwege lobby van de voedselindustrie.

Kijk op www.foodwatch.nl hoe jij kunt helpen!”

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *