Zelf vegan sushi maken

Zelf vegan sushi makenHet stond al lang op mijn wensenlijstje om te doen: zelf vegan sushi maken. Maar het leek me best een grote klus, dus het was er nog telkens niet van gekomen. Maar ineens was daar een dagje waarop ik me vrij energiek voelde en zin had om het er nu eens echt van te laten komen. Dus, ingrediënten in huis gehaald en aan de slag gegaan!

Ik wilde het mezelf niet direct te moeilijk maken, dus ik koos ervoor om in eerste instantie alleen maki en temaki te maken. Maki is de meest bekende soort sushi: zeewiervellen (nori), rijst en een vulling. Temaki staat ook wel bekend als de handroll en is een soort zakje / kegeltje van nori met daarin de rijst en vulling.

Voor de maki bedacht ik drie verschillende soorten vullingen:
•    Rijst, mayonaise met peper, komkommer, paprika;
•    Rijst met zwart sesamzaad, komkommer, avocado, lente-ui;
•    Rijst, gemarineerde tofu, kiemen.

Voor de temaki koos ik voor:
•    Rijst, gemarineerde tofu, avocado, lente-ui, mayonaise.

Ik begon met het koken van de rijst. Als je de aanwijzingen op de verpakking volgt komt het goed. De hoeveelheid water is bijvoorbeeld best belangrijk. Houd in de gaten dat het water niet zo snel verdampt dat de rijst gaat aanbranden aan de bodem van de pan. Giet er in dat geval een klein scheutje water bij, of zet het vuur uit en laat de rijst met de deksel op de pan nog even doorgaren.

Als de rijst gaar is schep je het in een bak van bijvoorbeeld bamboe of kunststof. De rijst bracht ik op smaak met rijstazijn, die ik suikervrij kocht bij de Natuurwinkel. Ik roerde de rijstazijn er voorzichtig door, en liet toen de rijst afkoelen.

Voor het rollen van de sushi schijnt het makkelijk te zijn om sushimatje te gebruiken. Ik heb deze niet, dus ik deed het gewoon met mijn handen. Op het aanrecht legde ik een vel bakpapier, daar legde ik met droge handen een vel nori op, daarna verdeelde ik met natte handen de afgekoelde rijst erop, en toen legde ik in het midden de vulling. Vervolgens rolde ik het met droge handen op, om dan het randje van de nori met een beetje water dicht te plakken. Ik sneed de sushi met een scherp mes in stukjes.

Voor de temaki knipte ik een norivel in drieën. De helft van alle drie de stukjes bedekte ik met rijst en de vulling legde ik diagonaal op de rijst. Daarna rolde ik ze dicht over de vulling en klaar waren de handrolls.

Je kunt sushi makkelijk van te voren maken, bijvoorbeeld ’s morgens om dan klaar te zetten in de koelkast en er ’s avonds zo uit te kunnen halen. Of maak het ’s avonds en je hebt de volgende dag een spectaculaire lunch.

Uiteraard kan je qua vulling volop variëren. Gebruik je fantasie, kijk wat er in je koelkast ligt, bedenk waar je zin in hebt 🙂

Veel plezier met het maken van de sushi en eet smakelijk!

Recept voor sushi (vegan)

Benodigdheden
(voor ± 26 stuks maki (3 verschillende soorten) en 3 stuks temaki
•    7 zeewiervellen (nori)
•    500 gram sushirijst
•    5 eetlepels rijstazijn
•    1 eetlepel zwart sesamzaad
•    1 eetlepel wit sesamzaad
•    3 eetlepels mayonaise
•    Zwarte peper naar smaak
•    Een halve komkommer
•    Een halve rode paprika
•    1 avocado
•    1 lente-ui
•    Een plak gemarineerde tofu
•    Een plukje kiemen

Bereidingswijze
•    Kook de rijst volgens aanwijzingen op de verpakking.
•    Doe de rijst in een bak van bijvoorbeeld bamboe of plastic.
•    Roer de rijstazijn door de rijst.
•    Laat de rijst afkoelen.
•    Schep ongeveer een derde van de rijst in een aparte schaal en roer er het zwart sesamzaad door.

•    Rooster in een droge koekenpan het wit sesamzaad goudbruin en laat afkoelen op een bordje.

•    Doe de mayonaise in een schaaltje, voeg de peper toe en meng dit goed.

•    Was de komkommer en de paprika en snijd in repen van ongeveer een centimeter doorsnede.
•    Haal de schil van de avocado, verwijder de pit en snijd in repen van ongeveer een centimeter doorsnede.
•    Snijd de lente-ui in dunne ringetjes.
•    Snijd de tofu in repen van ongeveer een centimeter doorsnede.
•    Leg het plukje kiemen klaar.

•    Leg twee norivellen klaar met droge handen.
•    Verdeel met natte handen een laagje rijst (zonder sesamzaad) over de nori.
•    Smeer in het midden een streep mayonaise.
•    Leg in het midden komkommer en paprika.
•    Rol de nori met droge handen op en plak het randje dicht met een beetje water.

Zelf vegan sushi maken

•    Leg weer twee norivellen klaar.
•    Verdeel een laagje rijst met zwart sesamzaad er overheen.
•    Leg in het midden komkommer, avocado en lente-ui.
•    Rol de nori op en plak het randje dicht met een beetje water.

Zelf vegan sushi maken

•    Dan de volgende twee norivellen.
•    Verdeel rijst er overheen.
•    Leg in het midden gemarineerde tofu en kiemen.
•    Rol de nori op en plak het randje weer dicht met een beetje water.

Zelf vegan sushi maken

•    Snijd de rollen met een scherp mes in stukjes.
•    Het kan in zes of acht stukjes per rol, wat je wilt.

•    Knip het laatste norivel in drieën.
•    Bedek de helft van elk gedeelte met rijst.
•    Leg een reepje tofu en een reepje avocado diagonaal op de rijst.
•    Verdeel een paar ringetjes lente-ui en een theelepel mayonaise erop.
•    Rol de nori dicht over de vulling.
•    Plak het randje dicht met een beetje water.

Zelf vegan sushi maken

•    Dek de sushi af en zet het in de koelkast.
•    Haal het een half uur voordat je het serveert uit de koelkast.
•    Strooi hier en daar wat sesamzaad erover.
•    Serveer met bijvoorbeeld tamari, ingelegde gember en / of wasabi.

•    Geniet van je sushi!

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *