Wortel-notenkoekjes

Wortel-notenkoekjesEen traktatie hoeft niet groot te zijn. Ik heb liever iets wat ik echt lekker vind en gezond is, dan een grote koek of een stuk taart waar ik mijn vraagtekens bij heb. Inmiddels heb ik al meerdere lekkere koekjesrecepten op deze blog staan en graag voeg ik er daar nog één aan toe.

De verschillende heerlijke ingrediënten in dit recept zijn gecombineerd met elkaar echt om te smullen. Wortel en gember in koekjes klinkt je wellicht onbekend in de oren, maar ik verzeker je: het is meer dan de moeite waard om het te proberen.

Als je alle ingrediënten in huis hebt zijn deze koekjes weinig werk, het zal je weinig tijd kosten. Dus ook als je onverwacht bezoek krijgt, of geen zin hebt om lang in de keuken te staan, is dit recept ideaal.

Deze wortel-notenkoekjes zijn glutenvrij, tarwevrij, zuivelvrij, eivrij, suikervrij en E-nummervrij. Geschikt voor bijna iedereen. Een gezonde traktatie die overheerlijk is!

Recept voor wortel-notenkoekjes

Benodigdheden voor 40 tot 50 koekjes
•    150 gram boekweitmeel
•    25 gram amandelmeel
•    100 gram havermout
•    1 theelepel wijnsteenzuur (bakpoeder)
•    100 gram wortel
•    75 gram walnoten
•    3 cm verse gember
•    125 gram kokosolie
•    125 gram ahornsiroop of agavesiroop

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
Doe de boekweitmeel, amandelmeel, havermout en wijnsteenzuur in een kom en meng het.
Rasp de wortel.
Hak de walnoten fijn.
Snijd de gember heel fijn of rasp hem.
Doe de wortel, walnoten en gember bij het meelmengsel en meng het er doorheen.
Smelt de kokosolie in een pannetje en voeg deze samen met het agavesiroop ook toe aan het meelmengsel.
Roer het met een lepel tot alles goed gemengd is.
Maak kleine hoopjes op de bakplaten tot al het beslag op is.
Schuif één bakplaat in de oven en bak de koekjes in ongeveer 15 minuten gaar en bruin.
Herhaal dit met de tweede bakplaat.

Tips
•    Je kunt de koekjes het beste bewaren in een goed afsluitbare trommel of bak;
•    In plaats van walnoten kan je ook andere noten gebruiken, bijvoorbeeld pecannoten;
•    Als je nog iets extra’s wilt toevoegen kan je denken aan wat rozijnen of gojibessen.

Wortel-notenkoekjes

(Het sap op de achtergrond is gemaakt van rode bieten, sinaasappels en gember.)

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *