Winterdip? 5 tips om hier mee om te gaan

In de winter kampen veel mensen met een dip. Hoe komt dit? En wat is er aan te doen?

’s Morgen is het donker als je wakker wordt en dat is nog steeds zo als je naar je werk gaat. ’s Avonds als je thuis komt is het ook al weer donker. Het is koud en guur buiten. Natuurlijk is het dan binnen gezellig. Maar er zijn veel mensen die die korte dagen helemaal niet zo fijn vinden en er een winterdip van krijgen. Je mist dag- en zonlicht, wat zo nodig is om goed te functioneren. Niet iedereen heeft hier last van, en de één heeft het erger dan de ander.

Maar geloof het of niet, er is iets te doen aan een winterdip! Natuurlijk kan je niet meer daglicht of zon regelen, of je moet in onze winter naar Zuid-Afrika gaan 😉 Maar met voeding kan je veel doen aan die vermoeide, lusteloze dipgevoelens. Je kunt met voeding zowel je lichaam als je psychische gestel beïnvloeden.

5 tips:

1. Eet wintergroenten
Ons lichaam is afgesteld op de natuur. In de zomer groeit er groente en fruit wat licht verteerbaar is, en wat vitaminen en mineralen bevat die we nodig hebben voor de warme zomer. In de winter ruilen we de salades en het zomerfruit in voor ‘zware kost’. De typische wintergroenten zijn bedoeld om je lichaam die boost te geven die het nodig heeft. Eet dus wintergroenten, zoals boerenkool, prei, rode biet en rode kool.

2. Vermijd geraffineerder suikers
Geraffineerde suikers zorgen voor een korte energieboost, maar daarna krijg je een dip in je bloedsuikerspiegel. Dit is het hele jaar door geen goed idee, maar juist in de winter is het aan te raden te zorgen voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel.

3. Neem extra vitaminen
Vitamine D haal je uit zonlicht, dus in de wintermaanden kan je besluiten om extra van deze vitamine te nemen. Ook vitamine B12 en C zijn goede opties om je te helpen je winterdip te bestrijden.

4. Zorg voor regelmaat
Regelmatig eten, drinken, ontspannen en slapen is heel belangrijk. Zeker in de herfst en winter waarin je je minder goed kunt voelen, is het van belang dat je extra goed voor jezelf zorgt. Een regelmatig voedingspatroon is een goed hulpmiddel.

5. Pak zo veel licht als mogelijk
Als je de gelegenheid hebt, maak een lunchwandeling of ga lopend naar de supermarkt. Alle daglicht of zon wat er op je huid komt is mooi meegenomen.

Als je depressieve gevoelens meer zijn dan een winterdip, en niet alleen te maken hebben met de donkere maanden, ga dan naar een arts. Ook dan is een goed en gezond voedingspatroon belangrijk, maar niet het enige wat nodig is om je weer blij te krijgen.

Hoe ga jij om met de donkere dagen en maanden?

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *