Vegan bananenbrood zonder suiker

Vegan bananenbroodManlief leek het lekker om eens een bananenbrood te maken. Een goed idee, vond ik 😉 Sowieso vind ik het echt zo heerlijk en fijn dat hij af en toe de keuken induikt en aan de slag gaat. Er komt namelijk altijd iets lekkers tevoorschijn waar we met zijn drietjes van smullen.

Maar dit keer een bananenbrood dus. Een verantwoorde variant moest het worden. Dus niet vol met geraffineerde suiker, en zonder witmeel en eieren. Een veganistisch en suikervrij brood werd het zo. Het recept is vrij eenvoudig en je hebt niet veel afwas, wat ook altijd een voordeel is.

Bananenbrood kun je eigenlijk de hele dag door wel eten 😉 Het is lekker als ontbijt, of als cake bij de thee. Of zet het eens als nagerecht op tafel als je gasten hebt.

Succes!

Recept voor vegan bananenbrood zonder suiker

Benodigdheden
•    75 gram rozijnen
•    2 bananen
•    1 peer
•    250 ml rijstmelk (of andere plantaardige melk)
•    4 eetlepels chiazaad
•    4 eetlepels lijnzaad
•    125 gram volkoren speltmeel
•    125 gram boekweitmeel
•    2 theelepels wijnsteenzuur (bakpoeder)
•    2 theelepels kaneel
•    Snuf zout
•    50 gram havermout
•    25 gram kokosbloesemsuiker (of palmsuiker)

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet een cakevorm in met olie of gebruik een siliconenvorm.
Doe de rozijnen in een schaaltje en giet er water op, zodat het een half uur kan weken.
Pel de bananen en prak ze met een vork in een schaal.
Schil de peer en prak hem bij de banaan fijn.
Doe de rijstmelk met het chiazaad en lijnzaad in de blender en mix tot het een egaal geheel is.
Voeg dit bij de geprakte banaan en peer.
Meng het volkoren speltmeel, boekweitmeel, wijnsteenzuur, kaneel, zout, havermout en kokosbloesemsuiker in een andere bak.
Doe het meelmengsel bij het bananenmengsel en meng het goed met een lepel.
Giet het water van de rozijnen en doe de rozijnen door het beslag.
Schep het beslag in de cakevorm en bak het geheel in ongeveer 55 minuten in de oven gaar.

Tips
•    Varieer gerust met dit recept. Voeg bijvoorbeeld een deel volkoren roggemeel toe in plaats van de volkoren spelt- of boekweitmeel. Of kies voor noten in plaats van rozijnen, of gebruik beiden;
•    Je kunt in plaats van 2 bananen en 1 peer ook kiezen voor 3 bananen. Gebruik dan iets meer rijstmelk, bijvoorbeeld 275 tot 300 ml;
•    Aan het einde van de baktijd kun je controleren of het bananenbrood gaar is door er met een satéprikker in te prikken. Als de prikker er droog uit komt is het gaar, neem je beslag mee aan de prikker dan moet het nog even verder garen.

Vegan bananenbrood

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Vegan bananenbrood zonder suiker

  1. Trudy schreef:

    Beste Paulien.
    Vanavond dit brood eens geprobeerd en goed gelukt. De kokosbloesemsuiker heb ik er niet ingedaan. Ik vind het zoet genoeg met de bananen en peer. Ook de rozijnen zijn een prima toevoeging. Bedankt voor het recept.

    • Paulien schreef:

      Beste Trudy,

      Leuk dat je dit recept hebt geprobeerd. Heerlijk brood hè! Met het fruit is het inderdaad al zoet, het hangt er een beetje vanaf hoe grote zoetekauw je bent 😉 Graag gedaan hoor!

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *