Tuinbonenschotel

TuinbonenschotelHet is verse tuinbonentijd! Heerlijk om deze groente weer in onze groentezak te vinden. Tuinbonen uit de diepvries gebruik ik ook wel eens, maar er gaat niets boven de verse exemplaren.

Verse tuinbonen zijn grote peulen die je moet open maken om de bonen eruit te halen. De peulen zelf zijn niet eetbaar. Het kost even tijd om de bonen te doppen. Ik vind het altijd wel wat gezelligs hebben: alle bonen op de tafel, pan met water erbij en aan de slag. Het is niet geschikt voor een dag waarop je slechts 20 minuten hebt om je eten te bereiden 😉

Tuinbonen bevatten veel vezels, en dat is goed voor je gezondheid. Je spijsvertering gaat geleidelijk, je lichaam neemt de voedingsstoffen geleidelijk op, en zo ontstaan er minder pieken in de bloedsuikerspiegel. In tuinbonen zitten verder diverse vitaminen (zoals B en C) en mineralen (zoals kalium en fosfor). Deze peulvrucht is een gezonde variatie op je eetpatroon.

Met tuinbonen kan je diverse kanten op. In dit recept een ideetje. Ze zijn er vaak maar kort, verse tuinbonen, dus geniet ervan als het kan!

Recept voor tuinbonenschotel

Benodigdheden voor 3 personen
•    2 kilo verse tuinbonen (gewicht inclusief peulen)
•    Een bakje groentereepjes (vleesvervanger)
•    1 ui
•    1 rode paprika
•    1 eetlepel olijfolie
•    5 eetlepels mosterd-dillesaus (Bionova)
•    200 gram zilvervliesrijst

Bereidingswijze
Dop de tuinbonen.
Pel en snipper de ui.
Was paprika, verwijder de zaadlijsten en snijd in blokjes.
Kook de tuinbonen in een laagje water bijna gaar in 5 tot 10 minuten.
Verwarm de olijfolie in een wok of koekenpan en bak de groentereepjes een paar minuten.
Voeg de ui en paprika toe en bak nog 5 minuten onder af en toe omscheppen.
Giet de tuinbonen af en doe ze bij de het mengsel in de wok.
Voeg de mosterd-dillesaus toe en warm het geheel goed door.
Kook ondertussen de zilvervliesrijst volgens aanwijzingen op de verpakking gaar.
Eet smakelijk!

Tips
•    In plaats van groentereepjes kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld groenteballetjes of falafel, of je kunt de vleesvervanger weglaten;
•    In plaats van tuinbonen kan je ook kiezen voor verse capucijners;
•    In plaats van rijst kan je bijvoorbeeld ook boekweitkorrels nemen.

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *