Suikervervangers

In navolging op mijn blogs over suiker en over je bloedsuikerspiegel wil ik graag meer vertellen over natuurlijke suikervervangers. Ik vertelde al eerder dat als je voldoende groente en fruit eet je alle suikers binnen krijgt die je nodig hebt. Geraffineerde suikers eten daarentegen is niet verstandig en gezond. Maar wat als je iets wilt bakken? Een taart, cake of koekjes. Het goede nieuws is: dit kan!

Er zijn diverse natuurlijke suikervervangers die je kunt gebruiken als je iets zoet wilt maken. Er zijn verschillende manieren en producten. Ik zal er een paar op een rij zetten.

Gedroogd fruit
Met gedroogd fruit kan je veel kanten op. Rozijnen of bessen kan je toevoegen aan koekjes, of verwerken in een chocoladeplak. Dadels kan je gebruiken in een dadel-notentaartje of in de bodem van een taart. Ook kan je er goed vullingen mee maken. Let op: het gedroogde fruit in de supermarkt bevat vaak toegevoegde suikers. Dat wil je juist niet, dus ga op zoek naar gedroogd fruit zonder toegevoegd suiker. Te koop bij bijvoorbeeld de Natuurwinkel of via internet.

Palmsuiker en kokosbloesemsuiker
Deze twee suikersoorten zijn natuurlijk en vrijwel niet bewerkt. Hierdoor bevat het nog voedingsstoffen en mineralen e.d. en zijn ze een goede vervanger voor geraffineerd suiker. Je kunt het eigenlijk één op één vervangen.

Ahornsiroop, agavesiroop, rijststroop en dadelstroop
Deze siropen / stropen zijn goed te gebruiken in veel gerechten en baksels. Wil je een zoete dressing door je salade? Gebruik een scheutje ahornsiroop. Wil je koekjes of cake zoeten? Kies voor agavesiroop of dadelstroop. Wil je stroop op je pannenkoek? Rijststroop is lekker. In principe zijn deze siropen / stropen te gebruiken voor alles, dus kijk zelf wat je lekker vindt en waar je voorkeur naar uit gaat.

Er zijn nog meer vervangers te noemen, zoals stevia, honing en appelstroop, maar deze gebruik ik zelf niet of nauwelijks.

Op een rij wat je beter kunt mijden: kristalsuiker / ‘tafelsuiker’, basterdsuiker, rietsuiker, poedersuiker, en niet te vergeten kunstmatige zoetstoffen zoals Aspartaam.

Voedsel (en ook de hierboven genoemde natuurlijke suikervervangers) brengt je bloedsuikerspiegel in beweging. De mate waarop dat gebeurt heeft te maken met de glycemische index. Er zijn lijstjes te vinden waarin staat welk product of fruitsoort waar in de index staat, dus wat de invloed is op je bloedsuikerspiegel. Maar, luister vooral naar je lichaam. Want iedereen lichaam is anders en reageert anders. Het kan zo zijn dat de één een enorme schommeling in zijn bloedsuikerspiegel krijgt van het eten van één dadel, terwijl de anders gerust een stuk taart gemaakt met dadels kan opeten zonder daar iets van te merken. Het is dus ook een kwestie van ontdekken, proberen en naar je lichaam luisteren!

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Suikervervangers

  1. Drumles den haag schreef:

    Ik gebruik veel honing of sinds kort ook dadelstroop als suikervervanger. Geen idee of het nu eigenlijk beter is voor je. Volgens mij is het voor je lichaam toch allemaal hetzelfde?

    • Paulien schreef:

      De meningen over wat precies suikervrij is zijn verdeeld. Ik ben zelf van mening dat het een goed idee is om geraffineerde suikers te schrappen uit je eetpatroon. Daarom zoet ik baksels e.d. bijvoorbeeld met banaan of dadels.

      Groet,
      Paulien

  2. Ineke schreef:

    Wat is de reden dat je zelf liever geen stevia, appelstroop of honing gebruikt? Van agave en ahorn wordt gezegd dat dit voornamelijk bestaat uit fructose, glucose en sucrose en daarom best niet teveel gebruikt wordt. Ben benieuwd naar jouw visie hierop 🙂

    • Paulien schreef:

      Hee Ineke,

      Het is niet dat ik perse geen stevia of appelstroop wil gebruiken als suikervervanger, maar ik kies eigenlijk altijd andere opties. Overigens heb ik wel van diverse mensen begrepen dat de smaak van stevia heel bitter kan zijn, dus ik probeer het maar niet 😉

      Agavesiroop en ahornsiroop gebruik ik met mate. Het is in elk geval de betere optie ten opzichte van witte suiker.

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *