Samosa’s

Samosa'sOf samosa’s van oorsprong nou uit Afrika, India of Suriname komen, ik weet het niet, maar het is een overheerlijk hapje! Ik maak het zo af en toe, en recent heb ik het voor op een Afrikaans feestje weer gemaakt.

Samosa’s zijn gevulde deeghapjes. Het is een vrij makkelijk gerechtje om te maken, en je kunt qua inhoud variëren. Ook qua kruiden kan je alle kanten op, lekker pittig, of juist wat mild. Kies wat jij denkt dat lekker is. Het recept hieronder is licht pittig en heel smaakvol.

Je kunt samosa’s als hapje op een feestje of verjaardag eten, als voorgerecht of als onderdeel van een tapasmaaltijd.

Geniet ervan!

Recept voor samosa’s

Benodigdheden voor 40 stuks
•    1 rode ui
•    2 teentjes knoflook
•    1 aardappel
•    1 wortel
•    1 rode paprika
•    2 stengels lente-ui
•    3 theelepels kerrie
•    3 theelepels gemberpoeder (of rasp een stukje verse gember)
•    1 theelepel koriander
•    Een flinke snuf chilipoeder
•    Een scheutje olijfolie
•    20 plakjes bladerdeeg

Bereidingswijze
Pel en snipper de rode ui.
Pel de teentjes knoflook en snijd ze heel fijn.
Schil de aardappel en snijd in hele fijne blokjes.
Was of schrap de wortel en snijd in hele fijne blokjes.
Was de paprika, haal de zaadlijsten eruit en snijd in hele fijne blokjes.
Was de lente-ui en snijd in dunne ringetjes.
Verwarm in een wok een scheutje olijfolie.
Bak de ui en knoflook voor een paar minuten.
Voeg dan blokjes aardappel, wortel en paprika toe en bak voor ongeveer 5 minuten.
Doe de lente-ui en kruiden erbij en roer door.
Verwarm de oven op 220 graden.
Bekleed twee bakplaten met bakpapier.
Ontdooi ondertussen de plakjes bladerdeeg op je aanrecht en snijd ze diagonaal door de helft.
Verdeel het groentemengsel op de bladerdeeg.
Vouw de diagonaal doorgesneden plakjes deeg dubbel tot een driehoekje.
Gebruik een vork om de zijkanten dicht te maken, functioneel en je hebt direct leuke randjes.
Bestrijk de samosa’s eventueel met een beetje water voor een glanzend effect na het bakken.
Leg de samosa’s op de twee bakplaten en bak ze na elkaar in de oven voor ongeveer 20 minuten per bakplaat, of tot je ziet dat het deeg mooi gerezen en bruin is.

Tips
•    Voor een pittiger variant kan je chilipepers fijnsnijden en toevoegen;
•    Voor samosa’s die milder van smaak zijn kan je de chilipoeder weglaten;
•    Kies gerust voor andere groenten, zoals courgette, bleekselderij, prei, etc.

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Samosa’s

  1. Jacqueline schreef:

    Lijkt me heerlijk! Ik ga ze deze week maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *