Rabarbercake

RabarbercakeLaatst deelde ik een recept voor rabarbersmoothie, vandaag kan je aan de slag met het maken van een rabarbercake. Maar eerst eens wat gezondheidsvoordelen van rabarber op een rij.

•    Rabarber zit vol vitaminen: B1, B2, B6, B11 en C;
•    In rabarber zit kalium, calcium, ijzer en magnesium;
•    Rabarber bevat eiwitten;
•    Er zit foliumzuur in;
•    Je krijgt veel vezels binnen als je rabarber eet.

Door deze eigenschappen van rabarber weet je dat je echt iets gezonds eet. Dat vind ik een heerlijk idee. Daardoor kan ik me echt verwonderen over alle soorten fruit en groenten die er zijn. Alles ziet er weet anders uit, alles heeft een andere smaak, alles heeft een andere samenstelling. Bijzonder toch!

De cake met rabarber van vandaag is echt lekker. De combinatie van de aardse smaak van boekweit en de licht zure smaak van rabarber is bijzonder te noemen. Ik vind het fijn dat het suikervrij, zuivelvrij, eivrij, glutenvrij en E-nummervrij is. Dat is genieten!

Rabarbercake

Recept voor rabarbercake

Benodigdheden
•    175 gram boekweitmeel
•    15 gram wijnsteenzuur (bakpoeder)
•    75 ml kokosolie
•    75 ml ahornsiroop
•    200 ml rijstmelk
•    1 stengel rabarber

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 160 graden.
Zet een kleine cakevorm klaar en vet deze zo nodig in met bijvoorbeeld kokosolie of olijfolie.
Meng de boekweitmeel en wijnsteenzuur in een schaal.
Smelt de kokosolie en voeg deze samen met de ahornsiroop en rijstmelk toe aan het meelmengsel.
Roer alles met een lepel goed door elkaar.
Was de stengel rabarber en snijd hem aan kleine stukjes.
Doe de rabarber bij het beslag en roer door.
Giet het mengsel in de cakevorm.
Zet het in de oven en bak het in ongeveer 40 minuten gaar.

Tip
•    Controleer aan het einde van de baktijd of de cake gaar is door er een satéprikker in te steken. Komt deze er droog uit is je cake klaar. Neem je beslag mee, bak dan nog een paar minuten extra.

Rabarbercake

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *