Probiotica voor je darmen, en wat je nog meer kunt doen bij een antibioticakuur

Eerder deze week schreef ik over blaasontsteking en dat, in mijn situatie, cranberrysap goed helpt als de blaasontsteking in een beginnend stadium is. Zoals gezegd, ik schrijf over mijn ervaringen en geef je hierin expliciet geen advies. Bij een blaasontsteking is het raadplegen van een huisarts zeker verstandig. Want te lang doorlopen met een blaasontsteking kan uitmonden in een nierbekkenontsteking, en dat wil je echt niet. Als de huisarts je antibiotica voorschrijft, dan is het ondersteunen van je darmen door middel van probiotica een goed idee. Je darmen kunnen dan de antibiotica beter aan en het helpt je lichaam het evenwicht weer te vinden.

Neem probiotica
Probiotica is een fantastisch middel om je darmen te helpen hun flora weer in orde te krijgen. En dan heb ik het niet over drankjes zoals Yakult die vaak bomvol suiker zitten en helemaal niet aan te raden zijn. Ik heb het wel over echt goede probiotica’s. Een probiotica zorgt ervoor dat de goede bacteriën aangemoedigd worden om te groeien en zo je darmflora te beschermen. Bij een goede Natuurwinkel kunnen ze je ook adviseren wat slim is om te kiezen in jouw specifieke situatie.

Drink veel water
Water drinken is altijd belangrijk, maar zeker ook als je aan de antibiotica bent. Water zuivert je lichaam.

Eet geen suiker
Suiker kan infecties bevorderen, maakt je lichaam vermoeid en heeft nog veel meer nadelen. En dat wil je je lichaam niet aandoen. Het beste is nooit geraffineerde suikers te eten, maar zeker als je een antibioticakuur hebt is het slim om je lichaam op alle fronten rust te gunnen en dus niet de strijd met suiker aan te laten gaan.

Eet veel groene bladgroenten
Groene bladgroenten is het beste wat je je lijf kunt geven. Sowieso, en helemaal als het een boost nodig heeft. In bladgroenten zit veel water, dus het werkt zuiverend. En er zitten veel voedingsstoffen in, zoals vitaminen en mineralen. En dan de klapper: in bladgroente zit chlorofyl, een groene kleurstof die zorgt voor fotosynthese in de plant. Fotosynthese is het proces waardoor koolhydraten en zuurstof ontstaan. Als wij de bladeren van een plant eten kunnen we beter zuurstof opnemen en krijgen we meer energie.

Geniet van fruit
Fruit in alle soorten, vormen, maten en kleuren. Neem het zo veel als je kunt. Vitaminen, mineralen, vezels, alles wat je lichaam nodig hebt zit zo’n beetje in fruit. Eet het in stukjes, hap er zo vanaf, mix het tot een smoothie: als je er maar van geniet en je lichaam ervan laat genieten.

Veel gezondheid gewenst!

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *