Overnight oats en 4 redenen waarom havermout een goed idee is

Overnight oatsAl tijden lees ik overal over overnight oats. Omdat ik wel weer toe was aan wat variatie voor ons ontbijt, ben ik het ook eens gaan proberen. Ik heb wat recepten opgezocht waarvan ik dacht dat ik daar wat mee kon en heb het samengevoegd tot een eigen recept. Lekker!

Overnight oats is een ontbijt van havermout wat je ’s avonds klaarmaakt. Je kookt de havermout niet, maar laat het een nachtje weken! Dat is nog eens makkelijk. ’s Avonds dus de ingrediënten bij elkaar doen in een schaal, afsluiten en in de koelkast zetten, ’s morgens de finishing touch en dan opeten.

Naast dat zo’n havermoutontbijtje lekker en snel is, zijn er nog meer redenen waarom havermout een goed idee is:

1. Havermout is tarwevrij
Veel mensen eten veel tarweproducten. Dit is af te raden, omdat tarwe als basis niet gezond is. Lees hier en hier meer erover. (links invoegen naar eerdere blogs). Havermout is een goede vervanger.

2. Havermout is glutenvrij
Gluten is heel moeilijk verteerbaar. Dit komt doordat het een soort rubberachtig substantie is die aan je darmwand blijft kleven. Je hoeft geen coeliakie te hebben om toch last te hebben van gluten. Veel mensen weten het niet eens van zichzelf dat bepaalde klachten liggen aan het eten van gluten. Veel mensen die stoppen met het eten van tarwe merken dat hun gezondheid beter wordt, minder buikpijn, meer energie, etc.

3. Havermout heeft een lage glycemische index
De voedingsstoffen in havermout worden langzaam door je lichaam opgenomen. Hierdoor krijg je geen piek in je bloedsuikerspiegel en krijgt je lijf langzaam elke keer een beetje energie. Hierdoor voel je je beter en krijg je minder snel een hongergevoel.

4. Havermout bevat antioxidanten
Doordat er veel antioxidanten in havermout zitten, beschermt het je lichaam voor slechte invloeden van buitenaf.

Recept voor overnight oats

Benodigdheden voor 1 persoon
•    30 gram havermout
•    1 eetlepel gebroken lijnzaad
•    1 eetlepel chiazaad
•    1 eetlepel kokosrasp
•    1 theelepel kaneel
•    200 tot 250 ml rijst-kokosmelk (afhankelijk van de dikte die je lekker vindt)
•    1/2 banaan

Overnight oats

Bereidingswijze
Meng ‘s avonds de havermout, gebroken lijnzaad, chiazaad, kokosrasp en kaneel in een schaal.
Prak de banaan in een bord en voeg deze samen met de rijst-kokosmelk toe aan het havermoutmengsel.
Roer het goed door elkaar, dek het af en zet in de koelkast tot de volgende ochtend.

Finishing touch
Het is lekker om ’s morgens nog wat toe te voegen aan je overnight oats. Ideetjes:
•    Fruit, zoals peer, appel of kiwi;
•    Gedroogd fruit, zoals rozijnen, abrikozen of vijgen;
•    Pindakaas of jam (zonder toegevoegde suikers);
•    Noten, zoals walnoten, pecannoten of amandelen (eventueel gehakt en / of geroosterd);
•    Rauwe cacaopoeder of cacaonibs;
•    Als je het wat zoeter wilt kun je een beetje ahorn- of agavesiroop toevoegen.

Tips
•    Dit is een typisch gerechtje waarmee je volop kunt variëren. Voeg aan het havermoutmengsel bijvoorbeeld andere zaden toe, zoals hennepzaad of sesamzaad. Of kies voor gojibessen, die weken lekker mee;
•    Door de chiazaad ’s avonds toe te voegen krijg je een wat dikkere pap, omdat chiazaad vocht opneemt. Je kunt het chiazaad ook ’s morgens toevoegen;
•    Je kunt ook kiezen voor andere soorten plantaardige melk.

Overnight oats

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

16 Reacties op Overnight oats en 4 redenen waarom havermout een goed idee is

  1. Sonja schreef:

    Hai Pauline, leuk je blog te lezen, zeker lekker hè, en een makkelijke en snelle manier vind ik, ideaal als ik moet werken. Ik las nu ook dat je het met boekweitgrutten kunt maken als alternatief voor de havervlokken, moet dat nog eens testen. groetjes Sonja

  2. Pingback: Overnight oats, een review ;) | Mevrouw Gewoontjes

  3. Betty schreef:

    Hi Paulien,

    Tja , havermout ben ik ook gaan waarderen… (Vond ik eigenlijk echt niet lekker…)

    Over chiazaad hoorde ik laatst dat het bloeddrukverlagend werkt.
    Dat is dus mooi… Maar ook niet mooi als je al een lage bloeddruk hebt (zoals ik).
    Ik heb gezocht op internet en je leest inderdaad veel dat chiazaad bloedverdunnend en daarom bloeddrukverlagend werkt. Ook zwangere vrouwen en zij die borstvoeding geven, worden wel gewaarschuwd.
    Een goede aanvulling wellicht of heb jij andere info?!

    Veel dank weer voor je recept!
    Betty

    • Paulien schreef:

      Ha Betty,

      Chiazaad schijnt inderdaad bloedverdunnend te kunnen werken. Ik heb echter nog nooit ergens gelezen hoeveel je daar dan voor zou moeten eten. Zelf geloof ik in variatie. Niet elke dag van één product weet ik hoe veel eten. Gelukkig zijn er zo veel soorten groenten, fruit, noten, zaden en pitten dat we afwisseling genoeg kunnen aanbrengen in ons eetpatroon!

      Groetjes,
      Paulien

  4. Grietje schreef:

    Hallo Paulien,

    Je kunt de havermoutpap ’s morgens ook nog even in de magnetron doen,
    als je van warme pap houdt, zoals ik 😉

    Groetjes Grietje

    • Paulien schreef:

      Ha Grietje,

      Dankjewel voor je reactie. Jij eet dus ook overnight oats begrijp ik? Leuk! Ik vind warme pap soms ook lekker, ik maak bijvoorbeeld wel eens rijstepap met kokosmelk. Zelf maak ik geen gebruik van een magnetron, we hebben er ook geen één.

      Groetjes,
      Paulien

  5. Grietje schreef:

    Ik heb eens een keer eerder iemand gehoord die geen magnetron gebruikte, maar waarom eigenlijk niet?

    Groetjes Grietje

    • Paulien schreef:

      Beste Grietje,

      Wij gebruiken geen magnetron omdat we denken dat de straling niet goed voor je is, omdat voedsel verandert qua structuur, omdat er kankerverwekkende stoffen worden gevormd, vitaminen verdwijnen, etc.

      Groetjes,
      Paulien

  6. anoniem schreef:

    Hoi Paulien,

    Lekker recept, echter ik zag dat je het recept glutenvrij noemt maar in havermout zit wel degelijk gluten. Wilde het toch even laten weten. Succes en bedankt voor het lekkere recept.

  7. anoniem schreef:

    Ps. Er is wel glutenvrije havermout

    • Paulien schreef:

      Goedemorgen,

      Havermout is van nature glutenvrij. Omdat het soms wordt verwerkt in fabrieken waar ook tarwe en andere granen met gluten worden verwerkt kunnen sommige soorten havermout sporen van gluten bevatten. Als je bijvoorbeeld coeliakie hebt is het zaak te zorgen dat je havermout zonder die sporen hebt.

      Groetjes,
      Paulien

      • Martine Koumassa schreef:

        Hoi Paulien,

        Ik heb jarenlang om medische redenen glutenvrij moeten eten.
        Mijn altijd geleerd dat in tarwe, rogge haver, gerst en spelt gluten zitten. Echter in tarwezetmeel niet, maar je loopt wel een risico omdat het sporen kan bevatten. Is dit op havermout ook van toepassing gezien haver op zich wel gluten bevat?

        groeten Martine

        • Paulien schreef:

          Ha Martine,

          Zuivere haver bevat geen gluten, en zuivere havermout dus ook niet. Als je echt een allergie of intolerantie hebt bijvoorbeeld is het raadzaam om haver(mout) te kopen bij bijvoorbeeld de Natuurwinkel, en dan goed op te letten welke je dan kunt kiezen.

          Groetjes,
          Paulien

  8. Femke schreef:

    Hoi. Ik wou dit graag maken voor een lunchgerecht, moet ik dan alles s ochtends mengen of ook al s avonds? Groeten, Femke

    • Paulien schreef:

      Hoi Femke,

      Het ligt er een beetje aan hoe laat je opstaat 😉 Ik zou zeker wel een uur of 8 rekenen voor het weken.

      Succes en eet smakelijk!

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *