Jam maken, zonder toegevoegde suikers en zonder te koken

Jam makenIn deze laatste vakantieweek ben ik samen met zoonlief Thabo en een vriendin met haar zoon naar een pluktuin geweest. Pluktuin Het Platteland, in Putten. Wat een weelde! Lange paden met o.a. grote bramenstruiken waar we ons te buiten konden gaan aan het plukken ervan. Bramen en ik, dat is wel echte liefde. Ik houd er zo van!

Het plukken van de bramen had zelfs iets verslavends, er hingen zoveel mooie, grote, donkere bramen, dat ik gewoon niet meer kon stoppen 😉 Uiteindelijk had ik twee grote bakken vol, met als idee om daar jam van te maken. En misschien ook nog ijs. En sap. En smoothie. En om ze gewoon zo op te snoepen.

Na het plukken van de bramen doken we nog de groentetuin in. Helaas was die redelijk overwoekerd met brandnetels en ander onkruid, maar daar tussen in konden we nog wel wat van onze gading vinden. Ik koos voor een mooie courgette en een mandje met aardappels.

Pluktuin, bramen, courgette, bloemen

Ook waren er paden met bloemen die je kon plukken. Veldboeketten, ik houd ervan, dus ik kon mijn lol wel op. Het werd een heel mooi boeketje. Zoonlief koos voor een mooie zonnebloem.

Veldboeket, bloemen plukken

Thuis gekomen direct een lekkere maaltijd gemaakt van de aardappels: een aardappelsalade. Met rucola, zongedroogde tomaten, rode paprika, en nog meer lekkers.

Aardappelsalade

En toen ‘moest’ er natuurlijk jam gemaakt worden! Zonder suiker. Ik bedacht dat ik wel chiazaad kon gebruiken om het dik en stevig te laten worden. Chiazaad heeft namelijk als eigenschap dat het vocht kan opnemen. Trouwens, chiazaad is ook supergezond (er zit bijvoorbeeld calcium, ijzer en magnesium in), dus een goed idee om toe te voegen.

Omdat bramen een beetje zurig zijn voegde ik een paar eetlepels ahornsiroop toe, dat leek me lekker en dat viel inderdaad goed uit. Je kunt daarmee natuurlijk variëren zoals je wilt, helemaal niet of gebruik het juist heel ruim als je houdt van zoet.

Trouwens, ik noem het jam, maar officieel mag het geen jam heten. De naam jam is in Nederland namelijk wettelijk beschermd, er moet een bepaald percentage suiker in zitten om het jam te mogen noemen. Dus eigenlijk moet ik zeggen: vruchtenspread 😉

Oh, en belangrijk om te weten: omdat er dus geen suiker is toegevoegd, kan je deze jam niet lang bewaren. Suiker is namelijk de reden dat het langer houdbaar is. Als je het volgens dit recept maakt kan je het ongeveer een week in de koelkast bewaren. Maak dus geen 20 potten tegelijk 😉

Veel plezier met jam maken en geniet van het eten ervan!

Recept voor bramenjam

Benodigdheden
•    1 kilo bramen
•    3 eetlepels ahornsiroop
•    6 eetlepels chiazaad

Bereidingswijze
•    Was de bramen en doe ze in de blender of keukenmachine.
•    Doe de ahornsiroop erbij.
•    Zet de blender aan en mix totdat alle bramen fijn zijn.
•    Giet dan terwijl de blender of keukenmachine draait de chiazaadjes er langzaam bij.
•    Giet de jam in potjes en bewaar in de koelkast.
•    Geniet ervan!

Tips
•    In plaats van bramen kan je natuurlijk ook frambozen, bessen of aardbeien gebruiken. Of een mix van al dit fijne fruit;
•    Proef zelf even hoe zoet je de jam wilt hebben. Voeg meer of minder ahornsiroop toe naar wens. Je kunt trouwens ook bijvoorbeeld agavesiroop gebruiken;
•    Deze jam is ongeveer een week houdbaar in de koelkast;
•    Lekker op een sneetje brood, een cracker, door kokosyoghurt, etc.

Jam maken

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog, Vakantie met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *