Honger en overgewicht

Om maar met de deur in huis te vallen: er zijn op de wereld meer mensen met overgewicht dan met honger. Ik vind dat iets waarvoor we ons moeten schamen. Elke dag zijn er ongeveer 868 miljoen mensen die honger lijden. Tegelijkertijd hebben 1,4 miljard mensen overgewicht. Bizarre getallen.

En een bizar idee dat waar zo veel mensen zich vol eten en dikker en dikker worden, waar kinderen slechte eetgewoonten met de paplepel krijgen ingegoten, waar de westerse wereld een wereld is van junkfood en kant-en-klaar maaltijden er zo’n andere kant is: 12,5% van de wereldbevolking lijdt elke dag honger, er zijn enorme tekorten, kinderen kunnen zich niet concentreren op school door de honger (als ze al naar school gaan), en veel mensen sterven de hongerdood. Honger en overgewicht, bizarre problemen.

De oorzaak van beide problemen is hetzelfde: voedsel. En het beleid rondom voedsel vanuit overheden en bedrijven. Waar in het westen voedsel zo goedkoop mogelijk moet zijn en zo snel mogelijk geproduceerd moet kunnen worden, stijgen wereldwijd de prijzen van groenten en fruit. En in het westen is een overconsumptie is van dierlijk voedsel. Er moet zo veel verbouwd worden aan voedsel voor deze dieren, dat hier een gedeelte van de oorzaak van de problemen ligt.

Het is apart om te ontdekken dat het niet zo is dat er wereldwijd niet genoeg voedsel is, maar dat het gewoonweg oneerlijk verdeeld wordt. Wat ook met dit probleem te maken heeft is voedselverspilling. Van al het voedsel voor menselijke consumptie gaat een derde verloren. De prullenbak in. Een derde deel! Eén van de oplossingen voor het voedselprobleem in de wereld is het tegengaan van de verspilling. Iedereen kent het wel: de restjes. Je zet ze in de koelkast, want weggooien is geen goed idee. En na een week staat er te schimmelen en gooi je het alsnog weg. Er zijn simpele tips die het makkelijker maken om voedselverspilling tegen te gaan:

•    Kijk wat je in de koelkast en voorraadkast hebt liggen als je boodschappen gaat doen. Stal het voor je uit. Ligt er nog een half zakje pasta? Heb je nog een komkommer? Een restje rijst? Vul het aan met nieuwe boodschappen.
•    Maak altijd een boodschappenlijst. Daarmee voorkom je dat je meer koopt dan je van plan bent.
•    Doe brood in de diepvries en haal eruit wat je nodig hebt. Zo blijft de rest vers.
•    Groenten en fruit die de zon nodig hebben om te groeien hoef je niet in de koelkast te bewaren. Ze blijven langer goed buiten de koelkast. Denk aan bananen, mango’s, tomaten, komkommers, etc.
•    Weeg af wat je klaarmaakt: aardappels, rijst, pasta. Zo ontdek je hoeveel je per persoon nodig hebt, en kook je niet snel meer te veel.
•    Die restjes, die heb je af en toe natuurlijk toch. Las één of twee maaltijden in de week in waarop je die restjes kunt opmaken. Wees creatief: maak een gemengde salade met restjes paprika en tomaat of maak een stamppot, hier kan je veel dingen in verwerken.

Veel mensen zullen denken, wat maken mijn acties nu voor verschil? Mijn instelling is: als je dat met alles denkt, dan kom je met elkaar nooit ergens. Alle beetjes helpen, hoe cliché dit misschien ook klinkt.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Honger en overgewicht

  1. hannie schreef:

    Goede blog!
    Zelf doe ik 1x per week boodschappen. Dit bespaart mij geld maar vooral ook veel tijd.

    Om voedselverspilling te voorkomen maak ik elke week een lijst met 7 gerechten. Op die manier zorg ik dat we gevarieerd eten en weet ik precies wat er nodig is. Als ik een halve paprika nodig hebben voor een bepaald gerecht, dan verzin ik nog een gerecht waar ik de andere helft voor kan gebruiken.

  2. Paulien schreef:

    Thanks, Hannie!

    Een rooster maken voor een week is ideaal, dat doe ik ook altijd. Leuk om te lezen dat je hier ook zo mee bezig bent!

    Groetjes,
    Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *