Hoe kom je aan voldoende calcium als je geen melk drinkt?

Zoals de trouwe lezer inmiddels wel zal weten drinken wij geen melk en gebruiken we sowieso geen zuivel. Een tijd geleden schreef ik een blog specifiek over melk. Vaak krijg ik de vraag hoe wij dan toch aan voldoende calcium komen. Of, als het gaat om bijvoorbeeld vlees, hoe we aan voldoende eiwitten komen. In de blog van vandaag heb ik heb over calcium, later zal ik een keer schrijven over eiwitten.

De reden dat mensen vragen of we wel genoeg calcium binnen krijgen is omdat men vaak denkt dat melk de enige bron van calcium is. Dit is echter niet zo. Sterker nog, het is nog maar de vraag wat ons lichaam precies doet en kan met de calcium uit melk uit de winkel. Om calcium te kunnen opnemen hebben we namelijk bijvoorbeeld voldoende vitamine D en magnesium nodig. Als we daar te kort aan hebben is te veel calcium juist slecht voor onze botten.

We moeten dus zorgen voor een goede balans van wat we binnen krijgen aan vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Ook is het goed rekening te houden met stoffen die de opname van calcium in het lichaam verminderen. Voorbeelden hiervoor zijn vlees en andere dierlijke producten, vanwege het hoge fosforgehalte.

Waarom hebben we eigenlijk calcium nodig? Calcium is belangrijk voor de stevigheid van je botten, nagels en gebit, maar ook voor het goed functioneren van je spieren, voor een goede bloedstolling, een gezonde celgroei, en nog meer.

Dan komen we bij de vraag waar calcium in zit. Ik zal een paar plantaardige bronnen van calcium opsommen:
•    Groene bladgroenten (eet groene smoothies);
•    Bonen / peulvruchten (lekker door salades);
•    Noten zoals amandelen en pitten zoals zonnebloempitten (een gezond tussendoortje);
•    Chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, etc. (kan door je groene smoothie of pap, of over je salade);
•    Quinoa (heerlijk als lunch of avondmaaltijd);
•    Etc.

Een mens heeft geen melk nodig heeft om aan voldoende calcium te komen!

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Hoe kom je aan voldoende calcium als je geen melk drinkt?

  1. Sonja schreef:

    Ik ben 62, drink nooit melk, eet veganistisch en heb ‘volgens de dokter’ sterke botten. Heb trouwens ook sterke tanden en nagels! Eet vermits ik planteneter ben wel veel groenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *