Het nieuwe schooljaar en de broodtrommeluitdaging

Het nieuwe schooljaarHet is weer zo ver, de start van het nieuwe schooljaar! Met de nodige uitdagingen die daarbij horen: weer op tijd uit bed met het gezin, zorgen dat alle kleding de avond van te voren klaar ligt, de boeken moeten worden gekaft of de fietsen nog even schoon gemaakt. En niet te vergeten: de broodtrommels moeten elke dag weer gevuld.

Afhankelijk van wat je eetstijl is, is het vullen van de trommels meer of minder een uitdaging. Als je bijvoorbeeld tarwevrij en / of zuivelvrij en/of suikervrij eet, en je doet dat bijvoorbeeld nog niet zo lang, dan kan ik me voorstellen dat je even een paar keer extra moet nadenken voor nieuwe ideetjes.

Graag help ik je op weg met wat tips:

•    Er zijn broodtrommels te koop met verdeelvakjes (bijvoorbeeld deze van Green Jump). Dat is echt makkelijk, omdat eten elkaar niet raakt, het vers blijft en je leuk verschillende dingen mee kunt geven;

•    Geef lekker veel groente mee. Groente is de basis van een gezonde eetstijl. Denk aan stukjes komkommer, cherrytomaatjes, wortel, radijs en paprika. Makkelijk mee te nemen en makkelijk op te eten;

•    Van fruit kan je niet te veel eten. Lekker in zowel een kleine pauze als met de lunch. Fruit is voedzaam, en dat is wat kinderen nodig hebben om de schooldag door te komen. Bananen, druiven, appel, ananas, het kan allemaal. Geef een prikkertje of vorkje mee, dat eet makkelijk;

•    Gedroogd fruit is een snel en verantwoord tussendoortje. Rozijnen, abrikozen of vijgen, allemaal even lekker. Zelfs tussen de lessen door kan je middelbare schoolkind er zo even wat van eten;

•    Noten zijn een gezonde aanvulling. Bijvoorbeeld walnoten, pecannoten, amandelen, cashewnoten. Geef je kind een bakje mee, of vul één van de vakjes in bovenstaande trommel ermee;

•    Als je kiest voor brood, ga dan voor 100% speltbrood. Let op dat er geen suiker of slechte E-nummers is je brood zitten. Varieer met broodbeleg en kies voor gezond;

•    Denk eens aan een salade. Rijstsalade of pastasalade bijvoorbeeld. Kinderen vinden dat meestal erg lekker. Geef een vork of lepel mee en je kind kan er lekker van genieten;

•    Wat het goed doet: pannenkoeken of wraps. Lekker en origineel, reken maar dat andere kinderen jaloers zijn 😉 ;

•    Varieer volop. Geef je kind verschillende soorten dingen op een dag mee. Varieer ook door de week heen, en kies bijvoorbeeld niet de hele week voor druiven. Je kind houdt gezond eten vol als hij dingen krijgt die hij lekker vindt, en als het niet altijd hetzelfde is;

•    Verwen je kind: stop een keer een extra dadel, een chocoladeballetje of een zelf gebakken koekje in de trommel, schrijf een lief briefje, etc.

•    Last but not least: geef je kind water mee in plaats van suikerrijke drankjes.

Wat stop jij in de broodtrommel van je kind(eren)?

Dit bericht is geplaatst in Blog, Kinderen met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Het nieuwe schooljaar en de broodtrommeluitdaging

  1. Annie Munneke schreef:

    Dat doosje met biologisch groente en fruit lijkt me heel lekker en heel gezond. Gezond voor de binnenkant en de buitenkant van mijn lijf. Ik zal er met smaak van eten.
    Groente en fruit dàt is het! In de Natuurwinkel is het veilig kopen. En altijd kan je een vraag stellen. Gezondheid, je hebt het niet in de hand, maar het is wel je eigen verantwoordelijkheid. Hoe ga je, hoe ga ik er mee om.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *