Groene smoothies

Groene smoothiesGroene smoothies. Ik hoorde er wel eens iets over. Op Facebook zag ik het wel eens langskomen. Ik begreep dat er mensen zijn die ontbijten met een groene smoothie. “Dat is wel heel gezond”, dacht ik. Toch was ik er wel wat sceptisch over. Want ik dacht dat ik daar nooit genoeg aan zou kunnen hebben, en zo. Toch triggerde het me, en ik ging me eens verdiepen in het fenomeen ‘groene smoothie’. En al snel wilde ik dat ook wel eens proberen! Want vers fruit en
rauwe groente, dat klinkt toch eigenlijk wel goed.

Nieuwe blender gekocht, en een kar vol groente en fruit vanuit de supermarkt. Banaan, sinaasappel, mango, gember, bleekselderij en spinazie, dat werd de eerste groene smoothie in huize Visscher. En lekker dat we het vonden! Even ontdekken wat een goede hoeveelheid is om inderdaad de ochtend goed door te komen.

Ook een zoektocht naar wat lekkere combinaties zijn. Wat te denken van ananas, aardbei, gember en sla? Of banaan, sinaasappel, appel, blauwe bessen en andijvie (wat dus eigenlijk een blauwe smoothie werd 😉 )? Inmiddels hebben we chiazaad, hennepzaad en lijnzaad in huis voor erdoor. Een paar keer per week staat er nu groene smoothie op ons ontbijtmenu. En dat bevalt prima.

Waarom zijn groene smoothies zo gezond? Drie redenen:

1)    Je krijgt op een makkelijke manier veel goede voedingsstoffen binnen: eiwitten (voor de opbouw van je spieren en voor het onderhouden van je organen), calcium (voor sterke botten), vezels (voor gezonde darmen) en vitaminen (om gezond te blijven);
2)    Fruit zit vol met goede koolhydraten, dus een groene smoothie geeft je energie;
3)    Door een groene smoothie te nemen krijg je direct lekker veel vocht binnen.

Recept voor blauwe, uh, groene smoothie

Benodigdheden voor ongeveer 2 liter
•    2 bananen
•    2 sinaasappels
•    1 appel
•    Een hand vol blauwe bessen
•    Twee à drie handen vol andijvie
•    Ongeveer 500 ml water

Bereidingswijze
Pel de bananen en verwijder de schil van de sinaasappels.
Was de appel en haal het klokhuis eruit.
Was de blauwe bessen en andijvie.
Doe het fruit met het water in de blender en zet hem aan.
Zet hem uit als alles gemixt is en voeg dan de andijvie toe en mix dit.

Tips
•    Voeg eventueel nog water toe, afhankelijk van hoe dun je de smoothie wilt hebben;
•    Voeg eventueel chiazaad, hennepzaad of lijnzaad toe, een gezonde toevoeging aan je voeding.

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

12 Reacties op Groene smoothies

  1. marieke schreef:

    Hoi Paulien! Voor hoeveel p
    ersonen os bovenstaande beschrijving? Groetjes Marieke

  2. Paulien schreef:

    Hee Marieke,

    Het is voor ongeveer 2 liter, maar voor hoeveel personen is ontzettend afhankelijk van hoeveel je eet en nodig hebt. Matthijs en ik ontbijten er samen van en Thabo eet iets anders, maar krijgt er ook nog een beker smoothie bij. Dus zeg maar ongeveer twee personen. Maar het is een beetje uitproberen hoeveel genoeg is voor jou.

    Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

    Groetjes,
    Paulien

  3. annie munneke schreef:

    Ha Paulien, ik laat het eens even tot me doordringen. Je recept lijkt me haalbaar.
    Weet je ook of het met een staafmixer kan. Dag ding heb ik in huis.
    Groetjes Annie

  4. Paulien schreef:

    Ha Annie,

    Wat leuk dat je overweegt om het te proberen!
    Met een staafmixer kan het ook, hoewel het met een blender wel makkelijker gaat.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

    Groetjes,
    Paulien

  5. Connie schreef:

    Enne, dit hoeft dan weer niet met de sapcentrifuge? Volgens mij kom ik het eerst eens bij je thuis proberen, je kan wel een restaurant beginnen: 1e groene van Barneveld!

  6. Paulien schreef:

    Hoi Connie,

    Inderdaad, dit is niet met de sapcentrifuge, maar met de blender. Met smoothies is het juist goed en lekker dat alles erin blijft, maar dan superfijn gemalen in de blender. De sapcentrifuge is echt om sap ergens uit te krijgen, en dan houd je pulp over. Als je een keer een groene smoothie wilt komen proberen: welkom! 🙂

    Groetjes,
    Paulien

  7. Lianne schreef:

    Wel bio fruit toch?;-)

  8. Paulien schreef:

    Hee Lianne,

    Dat is wel het beste ja 🙂

    Groetjes,
    Paulien

  9. Patrick schreef:

    Heb jij geen honger na een uurtje of zo? Ik drink 2 of 3 glazen en moet dan nog wel een boterham eten om geen honger te krijgen.

  10. Paulien schreef:

    Hee Patrick,

    Wat leuk dat je ook ontbijt met groene smoothies! Het is echt even uitproberen waar je voldoende aan hebt. Niet alleen de hoeveelheid, het aantal glazen, maar ook wat je erin stopt. Bananen vullen bijvoorbeeld meer dan appels. Wat goed werkt is het toevoegen van bijvoorbeeld chiazaad of hennepzaad. Dat vult je maag, en je krijgt extra voedingsstoffen binnen. Ook avocado schijnt goed te vullen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd. Verder kan je nog een los stuk fruit extra erbij eten. Zelf neem ik halverwege de ochtend een break met een tussendoortje. Succes!

    Groetjes,
    Paulien

  11. Henrike schreef:

    Echt superlekker! Heb er al verschillende gemaakt.

    Vanmorgen ging er echter wel iets mis met het staafmixen…ik had ineens een groen/paarse keuken :s
    Volgende keer weer beter!

  12. Paulien schreef:

    Hee Henrike,

    Wat super tof dat je er een aantal gemaakt hebt.
    Lekker hè!

    Een groen-paarse keuken kan inderdaad niet de bedoeling zijn haha 😉

    Leuk dat je wat laat horen!

    Groetjes,
    Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *