Gierst met appel, dadel en kaneel

Gierst met appel, dadel en kaneelHet is al officieel lente, maar mag een ontbijt met een winters tintje nog? 🙂 Warme ontbijtjes vind ik erg lekker, en trouwens, ook in de lente en de zomer eet ik ’s morgens gerust een warm ontbijt zoals dit, of bijvoorbeeld een beetje rijst met groenten. Maar het ontbijtje van vandaag vind ik echt een typisch warm, zoet, goed vullend ontbijtje voor als het af en toe nog een beetje koud of regenachtig is.

Dit receptje is niet moeilijk, maar de gierst moet wel 20 minuten koken. Het is dus voor als je ’s morgens even wat tijd hebt. Ben je een vroege vogel, dan kan het. Of denk aan de weekenden, als je niet weg hoeft en lekker de tijd hebt om dit gierstontbijtje te maken.

Gierst is een graan wat niet heel veel gegeten wordt. Best jammer, want het is een goed vullend graan, glutenvrij, en rijk aan antioxidanten en vezels. Een goede aanvulling op je eetpatroon dus. De smaak van gierst is licht-zoet en een beetje noot-achtig.

Eet jij wel eens gierst?

Recept voor gierst met appel, dadel en kaneel

Benodigdheden voor 1 persoon
•    75 gram gierst
•    150 ml rijstmelk (of andere plantaardige melk)
•    1/2 appel
•    2 dadels
•    1 theelepel kaneel

Bereidingswijze
•    Doe de gierst met de rijstmelk in een pan en breng aan de kook.
•    Zet het vuur zacht en laat de gierst zachtjes pruttelen voor ongeveer 20 minuten.
•    Roer regelmatig om, zodat het niet vastplakt aan de bodem of zelfs aanbrandt.
•    Was of schil de appel en snijd in blokjes.
•    Verwijder de pit uit de dadels en snijd in stukjes.
•    Doe de gierst als het gaar is in een schaaltje.
•    Serveer met de appel, dadel en strooi de kaneel erover.

Tips
•    Het leuke aan dit ontbijt is dat je eindeloos kunt variëren met de toppings. Kies in plaats van appel voor peer, neem in plaats van dadels een handje rozijnen, vervang de kaneel voor geraspte kokos, etc. Ook pindakaas, jam, vijgen, abrikozen, hennepzaad en cacaonibs of stukjes chocolade zijn lekker erbij.
•    In de zomer is dit ontbijt lekker met frisse toppings, zoals citroen en sinaasappel. En met zomerfruit, zoals bramen, bessen, frambozen en aardbeien.

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *