Gezond eten in de praktijk

Laatst schreef ik over vooroordelen over gezond eten. In deze blog wil ik je een stapje verder helpen. Over hoe je gezond eten in de praktijk kunt brengen. Het begint bij het goed plannen van je week, daarna slim inkopen, zorgen dat je een basis aan producten in huis hebt, en dan kan je gezond koken en heerlijk genieten van je eten!

Goed plannen
Ik kan iedereen aanraden om per week een planning te maken. Of per halve week als je dat fijn vindt. Maar een planning maken is het begin van het jezelf makkelijk maken, geld uit te sparen en zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan eten kopen en koken. Zoek een moment in de week waarop je weet dat je even tijd hebt, pak een schrijfblok en maak een rooster, per dag, per maaltijd. Kijk wat je nog in huis hebt, bekijk als je een groentepakket hebt wat daar die week in zit, zodat je aan de hand hiervan kunt gaan nadenken over wat je wilt gaan eten. Zet je laptop of tablet erbij en pak je kookboeken, zodat je receptideetjes kunt opdoen.

Als je dit eenmaal een tijdje zo doet zul je merken dat je de slag te pakken krijgt en steeds beter wordt in het plannen. Dan bedenk je bijvoorbeeld dat als je van die soep die je voor de avondmaaltijd maakt wat meer maakt, je er de volgende dag van kunt ontbijten of lunchen. Dit scheelt weer tijd. Of je maakt elke week of twee weken een (paar) keer dezelfde maaltijd. Dat scheelt nadenken.

Slim inkopen
Je kunt er voor kiezen om al je boodschappen in één supermarkt te doen. Je kunt echter geld besparen als je verder kijkt. Ik snap dat je geen zin hebt om tien supermarkten langs te gaan, maar kijk eens bij de Turkse winkel in je woonplaats of ga eens naar de markt. Je zult zien dat je daar veel groenten en fruit voor scherpe prijzen kunt kopen. Als je eenmaal een beetje weet wat waar het goedkoopst is wen je aan je wekelijkse rit langs een paar winkels en ben je zo een paar tientjes goedkoper uit.

Als je altijd bepaalde noten eet, met regelmaat kokosrasp gebruikt, houdt van rauwe cacao, of vul zelf maar in, dan kun je overwegen om dit soort producten groot in te kopen (via internet). Dit is dan af en toe een wat groter bedrag, maar scheelt je uiteindelijk geld.

Verder: let op houdbaarheidsdata op producten, ook op verse spullen. Groenten en fruit die bijna de datum hebben bereikt zijn vaak al afgeprijsd. Terwijl je ze vaak nog best langer kunt eten, of anders doe je het in de diepvries. En wat ik al eerder noemde: koop groenten en fruit van het seizoen. Dit is goedkoper.

Basis aan producten
Het is handig om een basis aan producten standaard in huis te hebben. Denk aan kokosolie om in te bakken en mee te bakken, olijfolie extra vierge voor over je salade e.d., kruiden en specerijen om mee te koken en bakken, noten als tussendoortje, etc. Verder: zilvervliesrijst, quinoa, boekweit, boekweitmeel, volkoren speltmeel, rijstmeel, tomatenblokjes, kidneybonen, kikkererwten, of wat je maar prettig vindt om te gebruiken en wat je maar lekker vindt. Daarnaast kan je een basis aan natuurlijke zoetmiddelen in huis hebben.

Als je een basis van dit soort producten in huis hebt grijp je niet snel mis. Natuurlijk is het voor jou ontdekken wat je fijn vindt om standaard in huis te hebben.

Gezond koken
Plan het klaarmaken van je eten ook in. Als je op de dagen dat je moet werken weinig tijd hebt, maar een bepaalde middag in de week standaard thuis bent, doe dan op die middag voorbereidend werk. Een ovenschotel kan je een dag van te voren maken en in de koelkast klaar zetten voor de dag erna. Een salade kan je voorbereiden door alle ingrediënten schoon te maken en klaar te zetten in aparte bakjes. Dan hoef je het op het moment zelf alleen nog bij elkaar te voegen. Fruit en groente voor je groene smoothie bij het ontbijt kan je de avond van te voren al schoonmaken en in stukken snijden. Zet het in de koelkast en je hoeft het de volgende morgen alleen nog in de blender te mixen.

Ontdek wat voor jou handige en snel te maken gerechten zijn. Ideetjes: groenten wokken is zo gedaan, salades zijn snel gemaakt en voedzaam en gezond, kies voor een soep, etc.

Rest je niets meer dan heerlijk te genieten van gezonde, voedzame en pure maaltijden!

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Gezond eten in de praktijk

  1. Heleen Jansen schreef:

    Wat een leuke site. Ik las je column in het ND en belandde zo bij je. Ga je zeker volgen. Ik ben erg voor gezond eten. Sinds een aantal maanden geen vlees en zuivel meer. Dus lekkere gerechten zijn altijd welkom.

    • Paulien schreef:

      Beste Heleen,

      Dank voor je reactie en compliment! Leuk dat je via het Nederlands Dagblad hier terecht bent gekomen. Wat goed dat je geen vlees en zuivel meer eet. Hopelijk heb je wat aan mijn recepten en ideetjes.

      Succes!

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *