Gegrilde groenten

Gegrilde groentenIets wat je van te voren kunt klaarzetten… Iets wat gezond is… Iets wat echt smullen is… Iets waarmee je volop kunt variëren… Gegrilde groenten!

Gegrilde groenten, op het moment maak ik het regelmatig. Ik vind het zó lekker! De verschillende smaken, gecombineerd met lekker kruiden, mmm…! En wat ik zo makkelijk vind: ik snijd alle groenten vaak ’s morgens al, leg ze klaar, en aan het einde van de dag hoeven ze alleen nog maar in de oven. In de tijd dat in de oven staat heb ik ook tijd voor andere dingen. Alleen af en toe omscheppen, zodat alles mooi gaar wordt.

Het is ook typisch een restjes-gerecht. Kijk in je koelkast en er ligt vast vanalles wat je kunt roosteren. Nu ben ik zelf geen voorstander van te veel soorten groenten bij elkaar, anders zijn het te veel verschillende smaken bij elkaar. Ik kies meestal voor maximaal drie of vier verschillende soorten. Maar stel, je hebt nog een paar wortels, een restje spruiten en een pompoen, en hoppa, daar is je gerecht.

Ik bak er soms een groenteburger bij, of maak een groene salade voor erbij. Heerlijk. Smullen!

Recept voor gegrilde groenten

Benodigdheden voor 2 à 3 personen
•    1 kilo gemengde groenten (zoals (zoete) aardappels, wortels, venkel, biet, kool, pastinaak, spruiten, pompoen, ui, aubergine, etc.)
•    Rozemarijn
•    Olijfolie

Bereidingswijze
•    Verwarm de oven voor op 225 graden.
•    Was alle groenten en snijd aan stukjes, partjes of patatjes.
•    Doe de gesneden groenten in een platte ovenschaal of op je bakplaat.
•    Bestrooi de groenten met rozemarijn en besprenkel alles met olijfolie.
•    Rooster in de oven in ongeveer 45 tot 60 minuten (afhankelijk van de groenten die je gebruikt).
•    Keer het om de 15 tot 20 minuten om met een spatel, zodat alle kanten van de groenten gaar en geroosterd worden.

Tips
•    Varieer met kruiden. In plaats van rozemarijn kan je bijvoorbeeld ook tijm gebruiken;
•    Bestrooi met extra zwarte peper;
•    Pers een paar teentjes knoflook uit en rooster dit mee;
•    Serveer met bijvoorbeeld een salade, een groenteburger of rijst.

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *