Etiketten lezen, 3 tips

Als je gezond wilt eten kan je niet zo maar alles uit de schappen van de supermarkt pakken en in je kar leggen. Het is belangrijk dat je de etiketten leest. In deze blog leg ik uit waarom, en hoe je dat kunt doen zonder dat je dubbel zo lang doet over boodschappen doen. 3 tips om je te helpen!

1. E-nummers of namen

E-nummers zijn toevoegingen die over het algemeen niet al te best zijn. Er zijn ook E-nummers die tot nu toe als onschuldig worden beschouwd, maar het merendeel van de additieven die worden toegevoegd aan producten zijn chemisch en onnatuurlijk. Als je deze E-nummers wilt mijden, dan is het belangrijk dat je een paar dingen weet.

Niet altijd wordt een E-nummer omschreven met het nummer zelf, zoals E621. In plaats van het nummer wordt er vaak gekozen voor een omschrijving met een naam, in het geval van E621 kan er dan Mononatriumglutamaat staan. Je kunt echter niet alle namen die bij E-nummers horen uit je hoofd leren.

Een makkelijke manier om snel te kunnen bekijken of een bepaalde naam een E-nummer is, is in het boekje Wat zit er in mijn eten, van Corinne Gouget. In dit boekje is een lijst met E-nummers opgenomen, zodat je kan zien welke E-nummers onschuldig zijn er welke je beter kunt vermijden. Daarnaast is er een lijst met namen, op alfabetische volgorde, waar je snel kunt checken of de naam die jij op een etiket ziet staan daadwerkelijk een E-nummer is. Overigens, als je dit een tijdje doet ken je op een gegeven moment wel veel namen uit je hoofd.

2. Suiker en andere namen

Geraffineerde suikers kan je beter mijden, omdat het ‘leeg’ is. Het worden lege suikers genoemd omdat het geen voedingsstoffen, vitaminen en mineralen meer bevat. Al eerder scheef ik er blogs over: ‘Waarom geen suiker? 5 redenen’ en ‘Bloedsuikerspiegel, wat is dat eigenlijk?’.

Voor suiker zijn verschillende namen die op het etiket kunnen staan. Dus let op dat je niet denkt een suikervrij product te kopen, terwijl er alsnog suiker in zit. Hierbij een overzicht van de verschillende benamingen voor suiker:

•    Basterdsuiker
•    Dextrose
•    Druivensuiker
•    Fructose(-stroop)
•    Geleisuiker
•    Glucose(-stroop)
•    Glucose-fructosestroop
•    Invertsuiker
•    Kandij(-suiker)
•    Kristalsuiker
•    Maltodextrine
•    Melasse(-stroop)
•    Rietsuiker
•    Sacharose
•    Sucrose
•    Suiker
•    Vanillesuiker

Gelukkig zijn er natuurlijke suikervervangers.

3. Misleiding op de voorkant

Op verpakkingen staat van alles waardoor je getriggerd wordt het product te kopen. Een geitje huppelend in de wei op geitenkaas, een vinkje van ‘kijk eens, dit product is gezond’ op een saus, en allerlei slogans zoals ‘0% vet’ op diverse producten.

Maar, hebben de betreffende geiten wel in de wei gelopen, of zaten ze opgepropt in de stal? Is het product met het vinkje wel zo gezond of bevat het allerlei toevoegingen die je niet wilt binnenkrijgen? En die 0% vet, dat klinkt heel mooi, maar helaas zitten dit soort producten vaak boordevol suiker.

Laat je niet misleiden! Draai de verpakking om en lees de ingrediëntenlijst.

Lees jij de etiketten van de producten die je koopt?

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *