Eiwitten, een aantal feiten op een rij

Een tijdje terug beloofde ik een blogje te zullen schrijven over eiwitten. Als je geen of weinig vlees en eieren eet, hoe kom je dan aan voldoende eiwitten? Er zijn veel gedachten, zoals dat je alleen eiwitten binnen krijgt door het eten van eieren, en dat je echt perse vlees en zuivel moet eten. Of dat het ongezond is om veganistisch / plantaardig te eten. Het tegendeel is gelukkig waar.

Een aantal feiten op een rij:

•    Een mens heeft eiwitten (proteïnen) nodig voor de opbouw van spieren en het aanmaken van cellen;
•    Eiwitten zijn nodig voor de vorming van aminozuren, dat zijn de bouwstoffen van eiwitten in je lichaam;
•    Er zijn 20 verschillende aminozuren die voorkomen in menselijke eiwitten. Deze krijg je binnen door een gevarieerd eetpatroon;
•    Uit groenten, fruit, noten en zaden kan je ruimschoots al je benodigde bouwstoffen halen;
•    Een te veel aan dierlijke eiwitten is schadelijk voor je lichaam: het is belastend voor je nieren, het verhoogt de zuurgraad van je bloed en je kunt belangrijke mineralen minder goed opnemen.

Voorbeelden van plantaardige eiwitbronnen:

•    Kidneybonen;
•    Linzen;
•    Broccoli;
•    Spinazie;
•    Zoete aardappel;
•    Avocado;
•    Walnoten;
•    Amandelen;
•    Chiazaad;
•    Hennepzaad;
•    Quinoa;
•    Havermout;
•    Etc.

Hoe denk jij over dit onderwerp?

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

6 Reacties op Eiwitten, een aantal feiten op een rij

  1. Petra schreef:

    Hoi Paulien,
    Dankjewel voor het ‘aansnijden’ van dit thema. Ben zelf heel erg zoekend. Ik wil eigenlijk ook helemaal van de dierlijke producten af. Maar vind ik nog wel lastig. Vlees eet ik nauwelijks meer; soms wat vis en ei; geiten- en schapenkaas en -yoghurt wel. Voor mij komt telkens de vraag terug: hoeveel eiwit heb je nu eigenlijk nodig? Niet zozeer in grammen, want dat zegt niks. Maar in energieprocent, dus wel percentage aan kCal van je totale dagvoeding zou idealiter van eiwittten, van vetten en van koolhydraten moeten komen? Wat houd jij daarin als richtlijn aan en waar haal je die info vandaan? er is zoveel verwarrends op dit terrein…
    En vergeet de kiemen niet als eiwitbron!
    Ben benieuwd!
    Groetjes,
    Petra

    • Paulien schreef:

      Ha Petra,

      Graag gedaan! Hoeveel eiwitten je nodig hebt hangt af van veel factoren, wat is je bouw, hoe is je spijsvertering, ben je een fanatiek sporter, etc. Ik houd zelf geen exacte richtlijn aan, probeer zo gevarieerd en rijk mogelijk te eten. Ik heb wel eens begrepen dat je 7 tot 10% van je calorie-inname aan eiwitten nodig hebt. Maar nogmaals: het hangt van vanalles af. Kiemen, inderdaad, heerlijk en een bron van allerlei goeds!

      Groetjes,
      Paulien

  2. Henriette schreef:

    Tja, ik weet niet hoor of dit allemaal wel klopt. Je leest nogal veel verschillende dingen…
    Wat vind je dan van dit artikel? Klinkt ook erg logisch:
    http://www.mikedonkers.com/plantaardige-en-vlezige-praatjes/

    • Paulien schreef:

      Beste Henriëtte,

      Het klopt dat er veel verschillende dingen worden gezegd over diverse onderwerpen. Daarom moedig ik mensen ook altijd graag aan om zelf op onderzoek uit te gaan en goed te luisteren naar je eigen lichaam. Het artikel wat je linkt vind ik helemaal niet zo logisch eerlijk gezegd. Ik kan niet op elk aspect van het artikel ingaan nu, maar het komt op mij een beetje als bangmakerij over. Ik denk dat de mens gemaakt is voor een plantaardig dieet, en daar nog steeds heel goed op kan leven. Punt is wel: als je 100% plantaardig eet, maar nog wel steeds suiker, slechte E-nummers, etc, dan kan je nog steeds klachten hebben of krijgen. Het is het totaalplaatje van je voedingspatroon wat goed moet zijn. Daarom kiezen wij zo veel mogelijk voor puur en onbewerkt voedsel, en dat bevalt uitstekend!

      Groetjes,
      Paulien

      • henriette schreef:

        Ken je het boek van Weston Price? En arts uit de vorige eeuw die onderzoek heeft gedaan naar de voedingsgewoontes van 14 natuurvolken en hun gezondheid. Heel erg interessant en boeiend om te lezen. Ik raad het je aan.
        Groetjes Henriette

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *