Eieren vervangen

Eieren vervangenEr zijn redenen om geen eieren te willen gebruiken. Bijvoorbeeld vanwege een allergie of intolerantie, of omdat je veganistisch wilt eten. Maar als je geen eieren eet, hoe vervang je die dan in bijvoorbeeld baksels? Er zijn verschillende manieren.

Ei heeft diverse functies, en het verschilt per soort baksel wat voor functie het heeft. Dus in brood, gebak, cake en koekjes kan het werken als bindmiddel, je gebak ‘kleeft’ door ei aan elkaar en wordt daardoor samenhangend.  Ook kan ei dienen als rijsmiddel. Het volume van je baksel wordt vergroot, en het wordt luchtig, etc. Wanneer je ei wilt vervangen moet je even nadenken welke functie het heeft. Soms kan je ei gewoon weglaten en bijvoorbeeld wat meer rijstmelk o.i.d. gebruiken, in bijvoorbeeld cake, bananenbrood of pannenkoeken (linkjes invoegen). Maar in sommige baksels is een vervanger wel handig.

Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld banaan in plaats van ei. Het is ongeveer 1 ei tegenover 1/2 banaan, maar het wisselt per baksel en het is ook maar net waar je van houdt en welk resultaat je wilt bereiken. Het is dus ook uitproberen.

Ook kan je kiezen voor gebroken lijnzaad of chiazaad als vervanger voor ei. Voor zowel gebroken lijnzaad als chizaad is het ongeveer 1 eetlepel ervan + 3 eetlepels water tegenover 1 ei. Meng het zaad en water door elkaar, laat even tien minuten weken en gebruik het dan in je beslag.

Soms wordt ei gebruikt om iets mooi te laten glansen. Je kunt dan meestal prima een beetje water gebruiken, of kies voor een beetje plantaardige melk zoals rijstmelk of amandelmelk.

Bijgaand plaatje vertelt je er nog meer over. Succes!

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *