Chinese spaghetti

Chinese spaghettiEerder aten we vaak pasta. Penne, rigatoni, spaghetti, lasagne, etc. Met tomatensaus, room, Parmezaanse kaas, blauwe kaas, en andere soorten. Al langere tijd wist ik dat te veel pasta niet gezond is. Maar inmiddels weet ik beter waarom je het beste niet te vaak pasta kunt eten. En als je het eet, welke je dan kunt kiezen en hoe je het gezond kunt aankleden.

Pasta is van wit meel gemaakt en zit daarom vol met snelle koolhydraten. Dit betekent dat je iets eet wat qua voedingswaarde vrijwel niets toevoegt. Net zoals met suiker. Je lichaam heeft dus wel het gevoel dat het voeding binnen krijgt en wil daarmee aan de slag gaan, maar je lijf merkt dat ‘er iets niet klopt’. Je bloedsuikerspiegel stijgt ineens hard, je krijgt even veel energie, maar daarna een dip. Als je pasta eet, kun je het beste kiezen voor volkoren pasta, speltpasta, boekweitpasta, etc. Let wel op dat als je glutenvrije pasta koopt zoals boekweitpasta, je geen soort koopt die juist weer is vol gestopt met E-nummers.

Room en kaas eten we niet meer, omdat we zo veel mogelijk plantaardig willen eten. Heel af en toe gebruik ik een beetje geitenkaas bij wijze van uitzondering. Potten met kant en klare saus bevatten vaak E-nummers die je beter kunt mijden. En ze zitten vol met suiker en verkeerde vetten. Zelf pastasaus maken is een alternatief, en het is heel makkelijk en superlekker. Ook kan je variëren hoe je zelf wilt. Wat kruiden erbij, meer knoflook of juist helemaal niet, etc. Maar steeds vaker gebruik ik helemaal geen saus. Lekker veel groenten, heerlijke kruiden en nog wat andere fijne toevoegingen, bij bijvoorbeeld een beetje spaghetti, en je hebt een heerlijke maaltijd. Zie hieronder een voorbeeld.

Recept voor Chinese spaghetti

Benodigdheden
•    250 gram spaghetti (ik koos voor volkoren spelt spaghetti)
•    500 gram Chinese kool
•    1 grote ui (of 2 à 3 kleine)
•    1 rode peper
•    2 teentjes knoflook
•    1 theelepel koriander
•    1/2 theelepel komijn
•    Zwarte peper naar smaak
•    Olie (olijf- of kokosolie)
•    100 gram ongezouten cashewnoten

Bereidingswijze
Breng in een grote pan ruim water aan de kook.
Doe de spaghetti erin en kook het volgens aanwijzingen op de verpakking.
Rooster de cashewnoten licht in een droge wok of koekenpan.
Verwijder eventueel de buitenste bladeren van de Chinese kool als ze erg bruin zijn.
Snijd de Chinese kool in dunne repen en was het goed.
Laat de kool goed uitlekken in een vergiet.
Pel de ui en snijd hem in halve ringen.
Pel de teentjes knoflook en hak ze heel fijn.
Was de rode peper en snijd in de lengte doormidden.
Verwijder de zaadjes van de peper.
Snijd de peper in hele dunne reepjes en vervolgens in kleine stukjes.
Verhit een scheut olie in een wok en bak de ui, knoflook en peper een paar minuten totdat het zacht wordt.
Voeg dan de kool toe en smoor het geheel ongeveer 5 minuten totdat ook de kool zacht is.
Doe de koriander, komijn en peper erbij en meng het door het koolmengsel.
Dien op met de spaghetti en cashewnoten.
Eet smakelijk!

De inhoud en recepten op www.paulienvisscher.nl mogen niet worden overgenomen, met uitzondering van het citeren van bronvermelding en met een link naar het volledige artikel of recept.

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Chinese spaghetti

  1. bep den hartog schreef:

    het ziet er goed uit, je moet alleen even weten wat allemaal wel kunt kiezen om te gebruiken, maar nieuwe recepten zijn welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *