Bloedsuikerspiegel, wat is dat eigenlijk?

Laatst schreef ik de blog ‘Waarom geen suiker? 5 redenen’. Ik noemde daar al even dat suiker geen positief effect heeft op je bloedsuikerspiegel. Maar wat is nou eigenlijk precies je bloedsuikerspiegel ook al weer?

Je bloedsuikerspiegel is de maat voor de hoeveelheid glucose in je bloed. We hebben glucose (suiker) nodig om goed te functioneren. Je cellen hebben het nodig voor voldoende energie. Als je iets eet, stijgt de hoeveelheid glucose in je bloed een beetje. En als je een tijdje niet gegeten hebt, dan daalt het. Wanneer je een keer wat langer niet gegeten hebt en je krijgt een trillerig en duizelig gevoel, dan is dat je bloedsuikerspiegel die te laag is. Als je dan wat eet, dan voel je je beter, je lichaam krijgt nieuwe energie.

Het is normaal dat je bloedsuikerspiegel wat schommelt door de loop van de dag. Het is echter wel een goed idee om die schommelingen niet te heftig te laten zijn. Logisch, het kan niet goed voor je zijn als je energieniveau dan weer piekt en dan weer dipt. Voor je eigen gevoel niet lekker, maar ook niet gezond voor je lichaam.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel niet te veel pieken kent? Door geen suiker te eten. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt: maar aan het begin van deze blog zeg je dat we glucose / suiker nodig hebben. En dat klopt ook, dat hebben we. Maar de suiker die je beter kunt laten staan, daarmee bedoel ik geraffineerde suiker (tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker, poedersuiker, etc.). De suikers die ons lichaam nodig heeft zitten voldoende in groenten en fruit.

Als je geraffineerde suiker eet of producten waar dit in zit, dan krijgt je bloedsuikerspiegel een enorme boost. Deze boost duurt echter maar heel kort, en daarna val je terug in een dip. Dat is het moment waarop veel mensen zich hongerig gaan voelen, soms zelfs trillerig of lusteloos. En dan gaan snakken naar iets te eten. Je lichaam geeft per slot van rekening dat signaal, en het liefste moet die bloedsuikerspiegel weer snel omhoog, dus wat pak je? Iets met suiker.

Je snapt wel: dit is niet ideaal. En echt, het is ook niet gezond. Want als het glucosegehalte in je bloed stijgt, maakt je lichaam meer insuline aan om die glucose ook echt goed te kunnen gebruiken in je cellen. Maar omdat het glucosegehalte zo snel stijgt bij geraffineerde suiker, moet de insuline veel sneller worden aangemaakt dan dat goed voor je is. Je alvleesklier kan dit niet goed aan, en zal lui raken. Ook kan er insulineresistentie ontstaan, wat een aanloop kan zijn naar diabetes type 2. Op een gegeven moment wordt er ook zoveel insuline aangemaakt dat je lichaam dit direct omzet naar vet, omdat het er niets meer mee kan.

Denk niet dat dit een ver van je bed show is. Toen wij suikervrij gingen eten schrok ik van waar overal suiker aan is toegevoegd. Ik ben blij dat ik niet meer kan meten hoeveel suiker ik in mijn leven heb gegeten. Hoewel het aan de andere kant ook interessant zou zijn om te weten. Maar wat ik wil zeggen: ik dacht dat het nog wel meeviel hoeveel suiker ik at. Maar het viel niet mee.

Denk jij er wel eens over om suikervrij te gaan eten? Of doe je dat al? Ik ben benieuwd!

Dit bericht is geplaatst in Blog, Suikervrij met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Bloedsuikerspiegel, wat is dat eigenlijk?

  1. Arie schreef:

    He Paulien,

    Je bloedglucose (bloedsuikerspiegel) wordt niet alleen bepaald door suikers, maar ook door zetmeel. Suikers en zetmeel wordt omgezet in glucose. Dit zijn de koolhydraten die je tot je neemt.
    Verder is het zo dat iemand met een lagere glucose waarde zich lusteloos kan voelen, maar als je verder gezond bent, zal het lichaam zich altijd weer herstellen. Coma raken en dergelijke zal niet gebeuren bij een gezond iemand. Er is altijd nog een reserve voorraad glucose in het lichaam.

    • Paulien schreef:

      Hoi Arie,

      In deze blog belicht ik de suikerkant, omdat er zo ontzettend veel suiker gegeten wordt per persoon per jaar. Dit is zeer ongezond en bezorgd onder andere enorme schommelingen in de bloedsuikerspiegel van mensen. Als je gezond bent zul je inderdaad niet in een coma raken van een hogere of lagere glucosewaarde, maar dat neemt niet weg dat die pieken en dalen niet goed voor je zijn. Als je die kunt voorkomen door geen geraffineerde suikers te eten en wel gezond te eten, dan zeg ik: doen!

      Groetjes,
      Paulien

      • Arie schreef:

        He Paulien,

        Als gezond iemand heb je wel dat je “suikerspiegel” zal stijgen en dalen, maar echt pieken doet ie niet hoor 😉 Een gezond iemand zit tussen de 3,5 en 8. Kom je echt boven de 8 uit, dan functioneert het niet allemaal zo goed meer en dan is een bezoek aan de huisarts wel aan te raden.
        Ik reageerde vooral even vanwege het punt dat je aangeeft dat je glucose (suiker) nodig hebt om te functioneren. Zoals je begrijpt is dit niet helemaal correct, want niet alleen suiker bepaalt dus de hoeveelheid glucose in je bloed.
        Verder is het natuurlijk altijd wel goed dat er voorgelicht wordt over goede voeding. Men heeft soms helemaal geen idee want men allemaal in zijn mond stopt.
        Trouwens bloedsuikerspiegel is veel gebruikt, maar klopt dus niet.

        Vruchtensuikers zijn gezond, maar zorgen ook voor een “piek”in je bloedglucose. (Zijn voor een diabeet ook soms rampzalig !!!)
        Dit gewoon even ter info.

        • Paulien schreef:

          Ha Arie,

          Helaas geldt ook voor ‘gezonde’ mensen dat hun bloedsuikerspiegel kan pieken en dippen. Er zijn diverse onderzoeken die dit aantonen.

          Niet alleen suiker zorgt voor de hoeveelheid glucose in het bloed, echter suiker is wel vaak de oorzaak van de pieken die mensen krijgen nadat ze iets hebben gegeten met suiker. De daling in de spiegel daarna zorgt dan voor een hongerig gevoel, waardoor mensen weer op zoek gaan naar eten. Vaak met suiker. En dat is het punt wat ik wilde aankaarten. Natuurlijk is er veel meer over te zeggen, maar niet alles past in één blog 😉

          Tenslotte, inderdaad zorgen ook natuurlijke suikers voor een schommeling in je bloedsuikerspiegel, net zoals elk soort voedsel wat je eet. Omdat in bijvoorbeeld fruit niet alleen suikers zitten, maar ook vezels en overige voedingsstoffen, is voor een gezond persoon de piek niet te hoog, maar normaal en zonder gevolgen.

          Fijne dag!

          Groetjes,
          Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *