8 tips om kinderen gezonder te laten eten

8 tips om kinderen gezonder te laten etenKinderen en eten, het kan soms een uitdaging zijn. Kids die niet willen eten, kids die zeggen dat ze geen groente lusten, strijd aan tafel, ruzies over snoep, het is wat ik om me heen soms hoor.

Het is zo jammer dat eten niet altijd ontspannen kan gaan. En wat ik echt erg vind is dat steeds meer kinderen lijden aan overgewicht en diabetes. Ook de link tussen voeding en ADHD wordt soms gelegd.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen gezond eten en dat het niet gepaard gaat met stress en ongezelligheid? Een paar tips op een rij.

1. Zorg dat het gezellig is aan tafel. Mopper niet, zit niet boven op het negatieve gedrag van je kind, want: actie = reactie, en als je niet oppast zit je met elkaar in een negatieve spiraal.

2. Stel grenzen. Bepaal voor jezelf welke dingen je echt niet okay vindt. Bijvoorbeeld: schuiven met eten op het bord is één ding, maar eten op de vloer gooien is geen optie. Trek daar dan een duidelijke grens. Ga niet mopperen of schreeuwen, maar zeg: eten op de vloer gooien doen we niet in dit huis. Herhaal dit rustig zo lang en vaak als nodig is en je zult merken, het gaat werken.

3. Wees ontspannen. Kinderen die niet willen eten gaan niet eten als papa of mama gaat schreeuwen. Kinderen voelen haarfijn aan dat ze hun ouders te pakken hebben met het feit dat ze niet eten. Hoe meer relaxed jij bent, hoe minder vat je kind op je heeft. En de kans is groot dat hij dan vanzelf weer gaat eten.

4. Geef het goede voorbeeld. Als jij cola drinkt en drop eet, waarom mag je kind het dan niet? Wat voor je kind niet goed is, is voor jou ook niet goed. Het goede voorbeeld geven is echt het beste wat je kunt doen voor je kind.

5. Zorg voor variatie. Elke dag hetzelfde ontbijt of dezelfde lunch kan saai zijn. Verras je kind. Fruit kan je in een bakje doen, en dat is natuurlijk prima, maar rijg het eens aan spiesjes. Of steek er een parapluutje in. Met koekvormpjes kan je van plakjes komkommer heel makkelijk hartjes of sterretjes maken. Dit soort dingen hoef je natuurlijk niet elke dag te doen, maar zo af en toe is echt leuk.

6. Maak je kind wijzer. Vertel waarom je bepaalde keuzes maakt. Leg uit waarom het belangrijk is om gezond te eten. Kinderen begrijpen meer dan wij volwassenen vaak denken.

7. Kook en bak samen. Als kinderen mogen helpen, waar dan ook mee, hebben ze het gevoel dat ze iets toevoegen. Afhankelijk van de leeftijd van je kind zijn er verschillende dingen die je ze kunt laten doen. Placemats op tafel leggen, groente wassen, bestek pakken, fruit snijden, in de pan roeren.

8. Heb geduld. Ik zeg wel eens: alles is een fase 😉 Ik heb gemerkt dat een fase langer duurt naarmate ik ongeduldig ben en dat iets soms snel vanzelf overwaait als ik geduld heb en relaxed ben.

Hoe zijn jouw ervaringen hiermee? Laat hieronder een reactie achter!

Dit bericht is geplaatst in Blog, Kinderen met de tags , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op 8 tips om kinderen gezonder te laten eten

  1. mevr. Gewoontjes schreef:

    Relaxt aan tafel zitten en zelf genieten van het eten!

    Nu weet ik niet zo goed hoe het is om een slechte eter te hebben.
    Mijn bijna 5-jarige eet op het moment echt veel… in de groei ofzo :).
    Gevulde paprika, geroerbakte spruiten en witlof uit de oven zijn zijn “lievelingseten”.

    De kleine meid van 7 maand is net begonnen met eten. En eerlijk gezegd vind ik het een feest. Zo leuk hoe ze alles wil proeven! En haar gezichtje als iets nieuw is.. haha. Soms trekt ze en vies gezicht om vervolgens haar mond weer wijd open te doen.

    We gaan merken hoe het straks is als ze 1 a 2 jaar is… 🙂 maar voor nu wil ze alles wel eten.

    • Paulien schreef:

      Hi,

      Gelukkig weet ik zelf ook niet wat het is om een slechte eter te hebben, daar ben ik erg dankbaar voor. Zoonlief (5 jaar) eet alles wat we hem voor zetten en hij begrijpt inmiddels heel goed waarom we bepaalde keuzes maken. Fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat!

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *