5 tips voor een gezond ontbijt

Zoete speltpannenkoekenJe dag beginnen met een goed ontbijt, dat is waar je je lichaam een groot plezier mee doet. Niet iedereen is het gewend, en niet iedereen vindt hetzelfde lekker en fijn om te eten ’s morgens. Ontdek waar jij je prettig bij voelt, waar jij de dag goed en gezond mee kunt starten.

In deze blog wil ik graag een paar tips delen voor een gezond ontbijt, een goede start van de dag. Luister vooral naar je eigen lichaam, en bedenk: soms moet je ook wennen aan iets nieuws, of aan ontbijten in zijn algemeen als je dat niet gewend was.

1. Eet voor wat je nodig hebt
Als je verpleegkundige in een ziekenhuis bent heb je een ander ontbijt nodig dat dat je een kantoorbaan hebt. En of je nu in de bouw werkt of je hebt een minder lichamelijk zwaar beroep, het maakt echt uit. De één heeft genoeg aan een paar glazen groene smoothie, de ander kan daarnaast ook nog wel een bord boekweitpap gebruiken. Voel het aan, of ga het leren aanvoelen. Luisteren naar je eigen lichaam is echt het beste wat je kunt doen.

2. Maak wat je echt lekker vindt
Verwen jezelf, begin de dag plezierig. Maak het ontbijt wat je echt lekker vindt. Houd je van pannenkoeken? Ga een kwartier eerder je bed uit en maak ze! Of maak ze de avond van te voren en eet ze ’s morgens koud. Word jij blij van een glas vers sap? Maak het! Ook eventueel ’s avonds als je ’s morgens weinig tijd hebt.

3. Eet groenten
Ook bij het ontbijt mogen groenten niet ontbreken. Groenten als basis van je eetpatroon laten zijn is heel gezond. Er zijn meerdere manier om bij je ontbijt groenten te eten: groene smoothie, gewokte groenten, groentesap, een bakje rauwkost, etc.

4. Maak ’s avonds je ontbijt klaar
Veel mensen hebben of nemen ’s morgens weinig tijd om een ontbijt te maken. Veel ontbijtjes kan je de avond van te voren al (gedeeltelijk) klaarmaken. Denk aan overnight oats bijvoorbeeld. En voor een groene smoothie kan je prima ’s avonds de groenten en het fruit al wassen en snijden en klaar zetten in de koelkast. ’s Morgens in de blender en klaar is je smoothie. Of je maakt de smoothie al helemaal klaar en zet hem de avond van te voren in de koelkast.

5. Maak een planning
Plan je ontbijtjes in voor een week vooruit. Bedenk wat je wanneer wilt eten, en maak een boodschappenlijstje, zodat je alle benodigdheden in huis hebt. Plannen is handig! Zo hoef je nooit ’s morgens nooit meer voor de koelkast te staan en je af te vragen wat je nu toch weer moet gaan eten. Je staat niet meer voor verrassingen, en hebt elke morgen een heerlijk ontbijt!

Hoe ontbijt jij?

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op 5 tips voor een gezond ontbijt

  1. Jacoline schreef:

    Algemene vraag: Onze dochter volgt het FODMaP-dieet ivm PDS. Ben jij er ook mee bekend? Het valt niet mee recepten te vinden! Misschien kun je me helpen?

    • Paulien schreef:

      Beste Jacoline,

      Ik heb wel eens van dit dieet gehoord, maar ben er niet goed mee bekend. Wat zijn de producten / ingrediënten die je dochter nu niet mag? Dan kan ik misschien recepten geven waarvan ik weet dat dat dan past!

      Groetjes,
      Paulien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *