5 tips voor een gezellige en gezonde zomer!

5 tips voor een gezellige en gezonde zomerHet is zomer! Een heerlijke tijd. Graag deel ik 5 tips voor een gezellige en gezonde zomer!

1 Drink genoeg
En dan bedoel ik geen cola, limonade en wijn 😉 Drink genoeg water! Het is echt belangrijk voor je lichaam, zeker als het zo warm is als nu. Je lichaam heeft water nodig om te kunnen herstellen en te reguleren. Je voorkomt ook dingen waarbij je waarschijnlijk niet eens nadenkt dat het door te weinig water drinken kan komen: gebarsten lippen, een droge mond, hoofdpijn, etc.
Tip: Zet een kan met water in de koelkast, en voeg eventueel fruit of kruiden toe voor een lekker smaakje.

2 Maak ijsjes
De zomer is het moment om lekkere ijsjes te eten. Heerlijke zoete, verfrissende ijsjes. In alle soorten en smaken het liefst 😉 Als je kiest voor het zelf maken van ijsjes, dan voorkom je hiermee dat je suiker en slechte E-nummers binnen krijgt. En het zelf maken is nog makkelijk ook. Koop vormpjes en vul ze met sap van fruit en doe er eventueel extra stukjes fruit, besjes of bramen bij. Ook kan je fruit mixen in de blender of met de staafmixer, eventueel aangevuld met een beetje plantaardige melk. Geniet!
Tip: Het is (bijna) bramentijd, klik hier voor een recept voor bramenijsjes.

3. Leg een kruidentuin aan
En nee hoor, je hoeft helemaal geen grote tuin te hebben om een kruidentuin te beginnen. Ook als je een balkon hebt of zelfs dat niet kan het. Met een paar potten en een vensterbank kom je al heel ver. Munt, basilicum en rozemarijn, zo maar drie voorbeelden van kruiden die je in veel zomerse gerechten kunt gebruiken.
Tip: Mango, komkommer en munt matchen goed samen in een lekker sapje.

4. Eet lichte maaltijden
Je lichaam is gemaakt voor de verschillende seizoenen. In de winter eet je zwaardere kost, in de zomer lichte gerechten. Kies voor groenten en fruit van het seizoen en je geeft je lichaam precies wat het nodig heeft.
Tip: Kies eens voor een salade van sperziebonen.

5. Maak lekkernijen met je kinderen
Kinderen vinden het heel leuk om te helpen in de keuken. En in de vakantie is daar tijd genoeg voor. Betrek ze bij het maken van de maaltijd of het tussendoortje en ze zullen het gevoel hebben dat zij het hebben klaar gemaakt. Kinderen eten dan vaak ook beter.
Tip: Maak groente- of fruitspiesjes met bijvoorbeeld tomaatjes, komkommer, watermeloen en perzik.

Geniet van de zomer!

Dit bericht is geplaatst in Blog, Kinderen met de tags , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *